ارزیابی انتخابات 13 ژانویه تایوان

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتخابات ریاست و مجلس تایوان در تاریخ 13 ژانویه 2024 میلادی (23 دی) برگزار خواهد شد. با توجه به جایگاه ویژه تایوان در حوزۀ فناوری و به‌صورت مشخص در صنایع نیمه‌رسانا و همچنین با توجه به نوع روابط «بیجینگ» و «تایپه» که همواره متأثر از خودمختار بودن جزیره تایوان از سال 1949 میلادی به این سمت بوده است، به نظر ضرورت دارد که انتخابات پیش روی این جزیره که چینی‌ها از آن به‌عنوان «استان یاغی» خود نام می‌برند، موردبررسی قرار گیرد.

در حال حاضر «ویلیام لای» (نامزد حزب دمکرات پیشرو یا همان DPP)، «هو یو یی» (نامزد حزب کومینتانگ ـ طرفدار بیجینگ) و «کو ون جی» (نامزد حزب سوم که از رویکرد «تسای اینگ ون» رئیس دولت کنونی که از حزب DPP است حمایت می‌کند) ازجمله مهم‌ترین کاندیدهای تصدی جایگاه ریاست دولت تایوان هستند که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در حال حاضر ویلیام لای از اقبال بیشتری برای برگزیده شدن برخوردار است.

با تأسی از تجربیات پیشین به نظر چنین می‌رسد که اگر حزب کومینتانگ بتواند در انتخابات پیشرو به برتری دست یابد احتمالاً بیجینگ راهبرد اتحاد مسالمت‌آمیز را به‌عنوان یک گزینه جدی در دستور کار خود قرار خواهد داد. در نقطه مقابل اگر حزب DPP کما فی سابق بر اریکه قدرت باقی بماند این احتمال وجود دارد که دولتمردان چینی با تکیه‌بر اقداماتی همچون انجام عملیات اطلاعاتی، تهاجم به حریم هوایی تایوان، گسترده‌تر کردن دایره نفوذ سایبری و انجام مانورهای نظامی، سیاست اجبار را به‌منظور تحت تأثیر قرار دادن تصمیمات تایپه دنبال نمایند.

#تحلیل_کوتاه

🖊مهرداد علی پور

ارسال دیدگاه