حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه؛ تشدید یا کاهش تنش در منطقه غرب آسیا؟

حمله بامداد روز یکشنبه(۸ بهمن) مقاومت اسلامی عراق به پایگاه آمریکا در منطقه «برج ۲۲» در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروحیت ۳۴ نظامی آمریکایی شد، بزرگ‌ترین ضربه به آمریکا از ابتدای جنگ غزه بود. پایگاه آمریکایی هدف قرار گرفته در شمال شرقی اردن قرار دارد و در هنگام حمله ۲۵۰ سرباز در آن حضور داشته است. همچنین به طور کلی این پایگاه میزبان حدود ۳۵۰ سرباز پیاده نظام و نیروی هوایی برای انجام ماموریت های پشتیبانی است.

این عملیات در ابتدا با واکنش های متفاوت و اغلب تند مقامات آمریکایی مواجه شد. ساعاتی بعد از وقوع عملیات برخی از سناتور های حزب جمهوری خواه کنگره آمریکا با حمله به بایدن، خواهان واکنش سخت به این عملیات و حمله به ایران شدند. جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اینخصوص اظهار داشت که آمریکا به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن واکنش نشان خواهد داد اما ما خواستار جنگ گسترده‌تری نیستیم. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در بیانیه ای اعلام کرد که واکنش ما «چند سطحی و در بازه‌های زمانی خواهد بود.»

در واکنش به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن، بامداد شنبه(۱۴ بهمن)، بیش از ۸۵ هدف در سوریه و عراق با ۱۲۵ موشک نقطه زن و هدایت شونده مورد اصابت واقع شدند که گفته می شود تعدادی نظامی و غیرنظامی در این حملات کشته و زخمی شده اند. بر اساس بیانیه سنتکام،  این مناطق با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، موردهدف قرار گرفته است.

بایدن ساعاتی پیش از شروع عملیات با خانواده‌های سه سرباز آمریکایی که در حمله به پایگاه برج ۲۲ کشته شدند، دیدار و اظهار داشته است که این آغاز عملیات آنهاست و در آینده این حملات ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ارتش ایالات متحده به دستور او به مواضعی در عراق و سوریه حمله کرده است و مدعی شد که دنبال درگیری در غرب آسیا نیستیم.

حمله به عراق و سوریه که به عنوان آغاز یک سلسله حملات معرفی شده است، به طور بالقوه می‌تواند آخرین آن هم باشد به شرطی که آتش‌بسی اعلام شده یا اعلام نشده بین دو طرف برقرار شود. آتش‌بس اعلام شده یا اعلام نشده، نیاز به مذاکره و توافق دارد. در غیاب مذاکره و توافق، هیچ صلحی بین دو طرف جنگ پایدار نیست و روند امور به دست تصادف و اتفاق سپرده می‌شود. بنابراین با توجه به جنایت صهیونیست ها در غزه، تنش های فزاینده در منطقه و نوع واکنش گروه های محور مقاومت به حملات دو شب پیش به عراق و سوریه، چشم انداز فروکش کردن تنش ها، دور از ذهن به نظر می رسد.

✍رسول صادقی

ارسال دیدگاه