شکاف در حشدالشعبی؛ پیش‌بینی‌پذیری و اجتناب‌گریزی

روز گذشته و براساس اعلام رسانه‌ها، «عادل عبدالمهدی»، جدایی چهار گروه شامل انصار المرجعیة، تیپ رزمی العباس(ع)، تیپ رزمی امام علی(ع) و تیپ علی الاکبر(ع) وابسته به عتبات عالیات از الحشد الشعبی را اعلام کرد. اما آیا چنین شکاف‌هایی اساسا غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب‌پذیر بود؟

♦️شکاف در حشدالشعبی؛ پیش‌بینی‌پذیری و اجتناب‌گریزی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 روز گذشته و براساس اعلام رسانه‌ها، «عادل عبدالمهدی»، جدایی چهار گروه شامل انصار المرجعیة، تیپ رزمی العباس(ع)، تیپ رزمی امام علی(ع) و تیپ علی الاکبر(ع) وابسته به عتبات عالیات از الحشد الشعبی را اعلام کرد. اما آیا چنین شکاف‌هایی اساسا غیرقابل پیش‌بینی و اجتناب‌پذیر بود؟

🔸 یکی از نخستین نشانه‌های بروز شکاف در حشدالشعبی، موضوع حملات مکرر رژیم صهیونیستی به برخی پایگاه‌های حشد در عراق بود. آگوست ۲۰۱۹ و پس از انتشار بیانیه‌ای منتسب به «ابومهدی المهندس» و اعلام مسئولیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در حمله به مقرهای حشد، «فالح الفیاض»، چنین موضوعی را رد کرد و این بیانیه را موضع رسمی دولت عراق ندانست.

🔸 فوریه گذشته پس از مطرح شدن نام «عبدالعزیز المحمداوی» به عنوان نائب‌رئیس حشدالشعبی و جانشین ابومهدی، الفیاض این موضوع را رد کرد و آن را منوط به تصمیم نخست‌وزیر عراق دانست. وی تلویحا گفت چنین تصمیمی ارتباطی با گروه‌های مقاومت ندارد.

🔸 دیدار هفدهم مارس گذشته فرماندهان گروه‌های چهارگانه حشدالشعبی که وابسته به عتبات عالیات محسوب می‌شوند با وزیر دفاع عراق، آشکارا نشان‌دهنده شکاف دیگری در حشدالشعبی بود. اگرچه برخی تلاش کردند تا این گروه‌ها را نزدیک به نمایندگان مرجعیت عالی در کربلا و نجف و نه خود مرجعیت بدانند، اما به نظر می‌رسد نتیجه چندان تفاوتی ندارد.

✅ در مجموع همچنان که پیشتر نیز مطرح شد، شکاف در گروه‌های حشدالشعبی نه غیرقابل پیش‌بینی بود و نه البته اجتناب‌ناپذیر. بافتار متکثر حشد، ظرفیت چنین شکاف‌هایی را دارد و در آینده نیز احتمالاً چنین جدایی‌هایی اتفاق خواهد افتاد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه