بازگشت پیشمرگه به کرکوک؛ بازتولید بی‌ثباتی

در هفته‌های اخیر، اخباری از موافقت نخست‌وزیر عراق با بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک، منتشر شد.

♦️بازگشت پیشمرگه به کرکوک؛ بازتولید بی‌ثباتی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 در هفته‌های اخیر، اخباری از موافقت نخست‌وزیر عراق با بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک، منتشر شد. سخنگوی نیروهای مسلح عراق اما با اعلام خبر تشکیل اتاق مشترک عملیات در استان‌های نینوی، کرکوک و دیاله، گفت هنوز تصمیمی درباره بازگشت پیشمرگه به کرکوک گرفته نشده است. چند نکته در این‌باره حائز اهمیت به نظر می‌رسد:

🔶 مسئله کرکوک یک منازعه بازآغاز و احتمالاً بازفرجام است. کردها، اعراب و ترکمن‌ها هرکدام تفسیر متفاوتی از آغاز این منازعه دارند و برای پایان آن نیز، مطلوبیت‌ها و وضعیت‌های متفاوتی را در ذهن می‌پرورانند. بیانیه اخیر اعراب و ترکمن‌ها پس از انتشار اخبار بازگشت پیشمرگه به کرکوک، نشان داد که کردها برای تحقق مطلوبیت‌های خود، با دشواری‌های فراوانی -هم در سطح داخلی و هم در سطح منطقه‌ای- مواجه‌اند.

🔶 فارغ از مجادلات قانونی بر سر ماده ۵۸ قانون اساسی موقت و بازتولید آن در ماده ۱۴۰ قانون اساسی دائم عراق و همچنین منازعات هویتی و تاریخی در کرکوک، اقدام اخیر دولت عراق را اگر به ورود نیروهای پیشمرگه به کرکوک یا حداقل بخشی از آن منتهی شود، باید در بستر کلی‌تر روابط اربیل-بغداد در دوره نخست‌وزیری الکاظمی تحلیل کرد. چه‌اینکه این اخبار پس از سفر هیئتی از اقلیم به بغداد برای گفت‌وگو درباره مسائلی مانند نفت و بودجه منتشر شد.

🔶 بعید است که نخست‌وزیر عراق از تبعات بازگشت پیشمرگه به کرکوک آگاهی نداشته باشد؛ اینکه چرا وی در حال حرکت در چنین مسیر ناهمواری است، می‌تواند پرسشی اساسی محسوب شود. آیا الکاظمی به دنبال بازتولید منازعات در کرکوک برای امتیازگیری از حشدالشعبی است؟ آیا بغداد در قبال امتیازی که به اربیل خواهد داد، نفت اقلیم را طبق توافقات گذشته تحویل خواهد گرفت و از درآمد گذرگاه‌های مرزی اقلیم، سهمی خواهد برد؟

✔️ به هرروی اگرچه همچنان باید منتظر ماند و دید اخبار منتشرشده از سوی کردها به واقعیت نزدیک‌تر است یا آنچه سخنگوی نیروهای مسلح عراق اعلام کرده؛ اما حتی اگر درباره تشکیل اتاق مشترک عملیات نیز توافقاتی میان طرفین صورت گرفته باشد، کرکوک احتمالاً روزهای ناآرامی را خواهد داشت. کردها تمام کرکوک را می‌خواهند و این خواسته، مخالفان مهمی دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه