بازگشت آمریکا به برجام پیش از مذاکرات جدید

لورا روزن، خبرنگار سیاست خارجی المانیتور، فارن پالیسی و پالتیکو در یادداشتی به ارزیابی این مسئله پرداخته که چرا احتمالاً بایدن پیش از آغاز مذاکراتی جدید در رابطه با مسائل اختلافی، به برجام بازخواهد گشت.

♦️ بازگشت آمریکا به برجام پیش از مذاکرات جدید

 

#گزارش_کوتاه

🔹 لورا روزن، خبرنگار سیاست خارجی المانیتور، فارن پالیسی و پالتیکو در یادداشتی به ارزیابی این مسئله پرداخته که چرا احتمالاً بایدن پیش از آغاز مذاکراتی جدید در رابطه با مسائل اختلافی، به برجام بازخواهد گشت. پاسخ روزن این است: به این دلیل که پنجره دیپلماسی پیرامون موضوعات دیگر گشوده خواهد شد و ایران ترغیب به آغاز مذاکره‌ای دیگر می‌شود.

🔹 در عین حال کریس کونز، سناتور نزدیک به بایدن، معتقد است بازگشت آمریکا به برجام باید مشروط به آغاز مذاکرات با ایران در خصوص محدودشدن فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی‌اش باشد. موضعی که دیگر اعضای برجام مانند اتحادیه اروپا، چین و روسیه نسبت به آن اجماع ندارند.

🔹 دلیل دیگری که به باور روزن، آمریکا هر چه زودتر طی ماه‌های اولیه تشکیل دولت جدید به برجام بازگردد، توسعه برنامه هسته‌ای ایران است. ایران با سیاست «کاهش تعهدات» توانسته اهرم فشار علیه خواسته‌های غرب را تقویت نموده و با افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده به بیش از ۱۲ برابر حد مجاز در برجام، «زمان گریز» را به کمتر از یک سال کاهش دهد.

🔹 در ادامه این یادداشت آمده است با توجه به سیاست ایران مبنی بر عدم مذاکره دوجانبه با آمریکا، دولت بایدن باید در چارچوب ۱+۵ گفتگوها را آغاز کند. این مذاکرات چندجانبه می‌تواند به تدوین یک جدول زمان‌بندی‌شده منجر شود که نه فقط ایران و آمریکا بلکه دیگر طرف‌ها حتی سه کشور اروپایی نیز به طور کامل به برجام بازگردند.

🔹 در این یادداشت توصیه شده که بایدن ابتدا دستور خروج از برجام را لغو نماید و سپس متناسب با بازگشت ایران به برجام، وزارت‌خانه‌های خارجه و خزانه‌داری، تحریم‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورند و مجوزهای مالی و بانکی برای تبادلات با ایران را توسعه دهند.

🔸 به نظر می‌رسد دولت بایدن قصد دارد از تحریم‌های غیرهسته‌ای تحت عناوین «ضد تروریسم» و «نقض حقوق بشر» برای فشار به ایران جهت مذاکره در رابطه با پرونده‌های اختلافی سوءاستفاده کند. نکته‌ای که دستگاه دیپلماسی ایران باید نسبت به آن هشیار بوده و سیاست روشنی در این رابطه اتخاذ نماید.

منبع

(https://www.justsecurity.org/73488/why-biden-may-try-to-return-to-iran-nuclear-deal-before-renegotiating-it/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه