دیپلمات صهیونیست: نتیجه احیای برجام، یا ایران هسته‌ای یا جنگ است

میشل اورن، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در آمریکا در یادداشتی دلیل مخالفت اسرائیل با برجام را این می‌داند که نه‌تنها غنی‌سازی را در ایران به‌طور کامل و برای همیشه متوقف نمی‌کند، بلکه درباره کلاهک‌های عملیاتی و موشکی نیز سخنی نمی‌گوید.

♦️ دیپلمات صهیونیست: نتیجه احیای برجام، یا ایران هسته‌ای یا جنگ است

#گزارش_کوتاه

🔹 میشل اورن، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در آمریکا در یادداشتی دلیل مخالفت اسرائیل با برجام را این می‌داند که نه‌تنها غنی‌سازی را در ایران به‌طور کامل و برای همیشه متوقف نمی‌کند، بلکه درباره کلاهک‌های عملیاتی و موشکی نیز سخنی نمی‌گوید. علاوه بر اینکه زیرساخت‌های تأسیسات هسته‌ای را حفظ کرده است.

🔹 نویسنده معتقد است ایران پس از «غروب‌های برجام» به‌سرعت می‌تواند زمان «گریز هسته‌ای» را به صفر برساند. به همین دلیل عربستان، مصر و ترکیه پس از برجام درصدد تقویت صنعت هسته‌ای‌شان برآمدند. بنابراین بیش از آن‌که نگران نقض توافق باشیم، باید نگران پایبندی ایران به برجام بود.

🔹 اورن مدعی است طبق اسناد افشاشده توسط موساد، بخش نظامی برنامه هسته‌ای ایران برخلاف اقرار جامعه اطلاعاتی آمریکا، از سال ۲۰۰۳ تعطیل نشده بلکه صرفاً پنهان شده و تحت مدیریت دکتر فخری‌زاده ادامه یافته است. علاوه بر اینکه برنامه فضایی ایران نیز قابلیت تولید موشک‌های قاره‌پیما را نشان می‌دهد که با نصب کلاهک‌های هسته‌ای، تهدیدی برای اروپا و آمریکاست.

🔹 اورن در پاسخ به این پرسش که با این وصف چرا اروپا و آمریکا با این توافق موافقت کردند پاسخ می‌دهد: اروپا به دلیل انگیزه‌های مالی از تجارت با ایران و دولت اوباما به دلیل اعتقاد به راهبرد «تغییر رفتار به بازیگری نرمال». به همین دلیل در کنار برجام درصدد پیشبرد صلح اعراب و اسرائیل بود. با این وجود ایران به جای عقب‌نشینی، شروع به پیشروی در سوریه و یمن کرد.

🔹 به نظر وی با افزایش فشارها بر ایران و تهدید این کشور به اینکه باید میان برنامه هسته‌ای و احیای اقتصادش یکی را برگزیند، نهایتاً ایران مجبور به توقف همیشگی غنی‌سازی، پذیرش بازرسی‌های سرزده از هر مکان، برچیدن زیرساخت‌های هسته‌ای و پذیرش محدودیت‌های موشکی خواهد شد، ولی اگر برجام احیا شود یا باید ایران هسته‌ای را پذیرفت یا با نبرد نظامی درصدد توقف آن برآمد.

🔸 فارغ از اینکه مقاله مورد اشاره از زاویه دید یک صهیونیست به نگارش درآمده است، به نظر می‌رسد انتشار چنین مقالاتی در نشریات آمریکایی، تهدید دولت بایدن به انجام اقداماتی در قبال ایران، بدون هماهنگی با واشنگتن است. در عین حال که هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی در راهبرد «تغییر رفتار»، مشترک می‌باشند ولی تاکتیک‌های متفاوتی دارند.

منبع

(https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/01/case-against-iran-deal/617755/?utm_source=twitter&utm_content=edit-promo&utm_medium=social&utm_term=2021-01-21T11%3A00%3A59&utm_campaign=the-atlantic)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه