چه موقع و چرا چین ممکن است به تایوان حمله کند؟

تارنمای دیفنس‌وان در مقاله‌ای به ارزیابی این مسأله پرداخته که آیا ممکن است چین به تایوان حمله کند و اگر آری، چه زمانی؟ این مسأله با توجه به بی‌توجهی حکومت فعلی تایوان به ساختار «یک کشور، دو دولت» و برای حفظ یکپارچگی پکن و هنگ‌کنگ، ضروری و محتمل به نظر می‌رسد.

♦️ چه موقع و چرا چین ممکن است به تایوان حمله کند؟

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای دیفنس‌وان در مقاله‌ای به ارزیابی این مسأله پرداخته که آیا ممکن است چین به تایوان حمله کند و اگر آری، چه زمانی؟ این مسأله با توجه به بی‌توجهی حکومت فعلی تایوان به ساختار «یک کشور، دو دولت» و برای حفظ یکپارچگی پکن و هنگ‌کنگ، ضروری و محتمل به نظر می‌رسد.

🔸 برخی معتقدند پکن تا قبل از صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین در ۲۰۴۹، تایوان را ضمیمه خواهد کرد. بعضی دیگر، رویدادهایی مانند عدم پذیرش مذاکرات معطوف به اتحاد از سوی هنگ‌کنگ و یا وقوع برخوردهای تصادفی میان ارتش چین و تایوان در جریان مانورهای نظامی را عامل حمله احتمالی می‌دانند.

🔸 در این مقاله آمده است تأیید استقلال تایوان از سوی آمریکا و یا نیازمندی پکن به یک موج ناسیونالیستی قوی به دلایلی مانند یک شکست اقتصادی یا بحران جانشینی می‌تواند از دیگر مواردی باشد که انگیزه تصرف تایوان را برای جمهوری خلق چین فراهم آورد.

🔸 در این مقاله به دولت آمریکا توصیه می‌شود که نسبت به تایوان، «محکم و حساس» باشد. پشتیبانی امنیتی و نظامی از تایوان، هشدار به چین در خصوص تبعات حمله نظامی اعم از تحریم‌های اقتصادی و انزوای سیاسی از جمله این پیشنهادات است.

✅ به نظر می‌رسد چین با دوراندیشی وضعیت تایوان را رصد می‌کند و ترجیحاً به دنبال حل مسأله از طریق رویکردهای غیرنظامی می‌باشد. زیرا اولاً به تبعات آن بر وجهه بین‌المللی‌اش در افکار عمومی و رسانه‌های جهانی واقف است و ثانیاً می‌داند که حتی احتمال اندک شکست در حمله چه تبعاتی برای فضای داخلی و نگرش عمومی مردم چین نسبت به این دولت خواهد داشت.
منبع

https://www.defenseone.com/ideas/2021/05/when-and-why-china-mightor-might-notattack-taiwan/173937/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه