دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش سوم)

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است.

♦️ دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش سوم)

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است. زیرا عقب‌نشینی خیره‌کننده نیروهای نظامی افغانستان از برابر طالبان، در شرایطی که هم از نظر کمّیت نیروها و هم تجهیزات بر آن گروه شبه‌نظامی برتری داشتند، بسیاری از تحلیل‌گران را به شگفتی واداشت. این عوامل در گزارش مرکز مذکور بدین شرح است:

۵️⃣ نیروی انسانی ضعیف
🔸 آمریکا، ناتو و سازمان ملل به طور فزاینده‌ای مشکلات اساسی در سازماندهی، آموزش، تجهیزات و رهبری نیروهای افغان را انکار و میزان موفقیت در توسعه نیروها و جنگ را در سطوح مختلف گزارش کردند. در حالی که نیروهای ارتش ملی و نیروی هوایی از ۱۷۶ هزار نفر در اکتبر ۲۰۱۹ صرفاً به ۱۸۲ هزار نفر در آوریل ۲۰۲۱ رسید. اکثر آنان شایستگی لازم را نداشتند و صرفاً به دلیل فقدان شغل به ارتش روی آوردند.

🔸 نیروهای پلیس از ۹۶ هزار نفر در اکتبر ۲۰۱۹ به ۱۲۱ هزار نفر در ژانویه ۲۰۲۱ رسید و در آوریل ۲۰۲۱ به ۱۱۸ هزار نفر کاهش یافت. بسیاری از نیروهای پلیس از مهارت‌های جنگی لازم برای نبردهای چریکی با یک گروه شبه‌نظامی برخوردار نبودند و به همین دلیل صحنه نبرد را ترک کرده یا به طالبان پیوستند.

۶️⃣ اتکای به حمایت عملیاتی پنتاگون
🔸علاوه بر مشکل دستمزد و فساد، مسأله اتکای صرف این نیروها به پشتیبانی تجهیزاتی، اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا سبب شکست سنگین‌شان شد. این حمایت‌ها سبب می‌شد نقاط ضعف ارتش افغانستان پوشش یافته و تلاشی برای رفع آن‌ها رخ ندهد. اکثریت نیروهای انسانی که از کفایت لازم برخوردار نبودند، به صرف این پشتیبانی‌ها به صحنه نبرد می‌رفتند و اقلیت شایسته ارتش، فشار بسیاری را در عملیات‌ها متحمل می‌شدند.

منبع

https://www.csis.org/analysis/reasons-collapse-afghan-forces

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه