اوکراین؛ کار ناتمام پوتین

مؤسسه کارنگی در یادداشتی بیان داشته است که اوکراین باید بیش از گذشته، نگران رویکرد نظامی کرملین در قبال شبه‌جزیره کریمه باشد. زیرا پوتین با مانور نظامی گسترده در مرزهای اوکراین، به راحتی واشنگتن را وادار کرد که از وعده‌های انتخاباتی بایدن در خصوص ضرورت بازگشت کریمه به اوکراین عقب‌نشینی کند.

 

🔸 رفع تحریم‌های خط لوله نورداستریم2 موجب ناامیدی اتحادیه اروپا و ناتو از سیاست آمریکا شد. در عین حال که اروپا نیز به دلیل نیازمندی به گاز روسیه از تشدید فشارها بر مسکو در مسأله ناوالنی پرهیز کرد. از نظر نویسنده، کار ناتمام پوتین پس از سلطه داخلی و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی، تکمیل میراثش با احیای هژمونی روسیه بر مناطق اسلاوتبار است.

🔸 در این میان، اوکراین به دلیل ژئوپلتیک خاص آن، نوستالژی تلخ نقش‌آفرینی آن در انحلال شوروی و سابقه انقلاب‌های رنگی در آن علیه متحدان روسیه، گزینه‌ای است که پوتین اصرار ویژه‌ای برای تسلط بر آن دارد.

🔸 نه تحریم‌های آمریکا و نه گفتگوهای دیپلماتیک آلمان و فرانسه نتوانست روسیه را از موضعش درباره اوکراین به عقب براند. در مقابل، آمریکا و بریتانیا نیز از هیچ کمکی اعم از اطلاعاتی، سایبری، تسلیحاتی و اقتصادی برای کمک به اوکراین در مقابل روسیه دریغ نکرده‌اند.

🔸 به اعتقاد نویسنده، هدف استراتژیک کرملین، وادار کردن اوکراین به تسلیم سیاسی و ژئوپلیتیک است. جلوگیری از فعالیت نظامی دیگر دولت‌ها در محیط پیرامونی اوکراین، وادارسازی اوکراین به شناسایی کریمه به عنوان منطقه خودمختار، گسترش مناطق تحت سلطه از شبه‌جزیره کریمه به شهر بندری ماریوپل و سرانجام ورود ارتش روسیه به کریمه از جمله گزینه‌های پوتین برای دستیابی به این هدف است.

✅ به نظر می‌رسد اوکراین در شرایطی که آمریکا و ناتو تمایلی به ورود نظامی در برابر روسیه ندارند، چاره‌ای جز صبر نداشته باشد. در عین حال که مسکو نیز به احتمال بسیار در شرایطی که در مسیر تعدیل تنش‌ها با آمریکا گام برداشته، گزینه نظامی را در کوتاه‌مدت به تعویق خواهد انداخت. بنابراین تداوم شرایط فعلی، محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

https://carnegieendowment.org/2021/11/12/ukraine-putin-s-unfinished-business-pub-85771

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه