توافق با پوتین، مانع جنگ اوکراین

فارن‌افرز در گزارشی یک توافق جامع را مانع وقوع درگیری در اوکراین دانسته است. توافقی شبیه هلسینکی که ثبات و آرامش را به قاره اروپا بازگرداند و زمینه شکل‌گیری «سازمان امنیت و همکاری» شد.

 

🔸 توافق هلسینکی مقدمه توافق‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای میان‌برد و آسمان‌های باز بود که اکنون همگی نقض شده‌اند. گسترش ناتو به شرق اروپا و وقوع انقلاب‌های رنگی، زمینه مداخلات روسیه در گرجستان و اوکراین را پدید آورد.

🔸 توافق جدید برای پی‌ریزی معماری جدید امنیت اروپا، باید بر مبنای شفافیت و نظارت بر استقرار نیروها، تسلیحات و مانورهای نظامی همگی طرف‌ها استوار شود. گام بعدی می‌تواند این باشد که موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را در مناطقی که می‌توانند سایر طرف‌ها را هدف قرار دهد، مستقر نکنند.

🔸 در این یادداشت توصیه شده است در قبال توقف حمایت روسیه از جدایی‌طلبان روس‌تبار، آمریکا از استقرار موشک‌های دفاعی در اوکراین اجتناب کند. تعهد به امنیت شهروندان دیگر طرف‌ها و عدم ترور و آدم‌ربایی آنان در داخل و خارج، و عدم دخالت در انتخابات و رقابت‌های سیاسی طرف‌های عضو، از دیگر مفاد این توافق می‌تواند باشد.

🔸 هم‌چنین در این توافق می‌توان یک دادگاه داوری مستقل ایجاد کرد که بتواند دعاوی امنیتی را مشابه سازوکار سازمان تجارت جهانی برای اختلافات تجاری، داوری کند. این توافق گرچه به همه مسائل از جمله گسترش ناتو به شرق رسیدگی نخواهد کرد، ولی به تعویق بحران کمک کرده و فرصت بیشتری به دیپلماسی می‌دهد.

✅ روسیه اکنون در موضع سختی گرفتار شده است. اگر حمله کند درگیر یک نبرد فرسایشی می‌شود که احتمالاً عضویت اوکراین در ناتو را نیز تسریع خواهد کرد و اگر حمله نکند، از اعتبار تهدیداتش کاسته خواهد شد. علاوه بر اینکه نمایش شناسایی پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند جهانی در مذاکرات بین‌المللی، می‌تواند وی را ترغیب به تداوم گفتگو نماید. بنابراین هم‌چنان احتمال چنین توافقی دور از دسترس نیست.

https://www.foreignaffairs.com/articles/europe/2022-02-11/how-make-deal-putin?utm_medium=social&utm_campaign=tw_daily_soc&utm_source=twitter_posts

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه