آیا دیپلماسی مانع جنگ اوکراین است؟

تارنمای نشنال‌اینترست در یادداشتی به مکاتبات اخیر آمریکا و روسیه درباره بحران اوکراین پرداخته است. طبق این یادداشت، سفارت آمریکا در مسکو، پاسخ مکتوبی به درخواست‌های امنیتی روسیه در خصوص این بحران داده است. پاسخی که طبق گفته وزیر خارجه روسیه «هیچ واکنش مثبتی به مطالبات امنیتی اصلی مسکو» نداشت.

 

🔸 وزیر خارجه روسیه از دولت‌های غربی خواسته تا مسأله را در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا حل‌وفصل کنند. طبق بیانیه اجلاس این سازمان در آستانه پایتخت قزاقستان در سال ۲۰۱۰ «هر دولتی متعهد است که امنیت خود را به بهای امنیت عضو دیگر تقویت نکند». اما آمریکا و اروپا بر حفظ «درهای باز ناتو برای اعضای احتمالی» تأکید دارند.

🔸 با این حال، اعلام رسمی بایدن مبنی بر عدم دخالت نظامی در مناقشه اوکراین، راه را برای پافشاری روسیه بر لزوم اعلام رسمی عدم عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو هموار کرده است. طبق نظرسنجی‌های اخیر، تنها ۱۵/۳ درصد مردم آمریکا با ورود نظامی به موضوع اوکراین موافق هستند.

🔸 از سوی دیگر، آمریکا هم‌چنان زنگ خطر را برای وقوع جنگ در اوکراین به صدا درمی‌آورد. ولی زلسنکی رییس‌جمهور اوکراین در پاسخ به نگرانی‌های بایدن بیان کرده که «من رئیس‌جمهور اوکراین هستم، من در اینجا مستقر هستم و فکر می‌کنم جزئیات را عمیق‌تر از هر رئیس‌جمهور دیگری می‌دانم».

✅ به نظر می‌رسد از یک‌سو آمریکا خواستار رفع نگرانی روسیه در خصوص گسترش ناتو به شرق نیست و از سوی دیگر نیز نه توانایی و نه اراده ورود نظامی برای دفاع از اوکراین را دارد. بنابراین شاید برخلاف سیاست اعلامی آمریکا، اتفاقاً حمله مسکو به اوکراین، چندان سناریوی نامطلوبی برای کاخ سفید نباشد. زیرا بهانه برای اعمال تحریم‌های بیشتر و در نتیجه زمینه حضور روسیه در میز مذاکره را فراهم می‌کند و اروپا را نیز برای نیازمندی‌های امنیتی بیش از پیش به آمریکا وابسته می‌سازد.

https://nationalinterest.org/feature/can-talks-russia-diffuse-ukraine-crisis-200147

ارسال دیدگاه