نگاه ضدغربی روسیه محدود به اوکراین نیست (اینستاگرام/ 27دی1400

موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک در یادداشتی به تأثیرات رویکرد روسیه در اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته است. رئیس‌جمهور روسیه چندی پیش به آمریکا هشدار داد که تحریم روسیه به بهانه استقرار نیروها در نزدیکی اوکراین به گسیختگی کامل روابط منجر می‌شود. نویسنده یادداشت، این اظهار نظر بی‌سابقه را به مذاکرات وین مرتبط کرده و آن را اخاذی هسته‌ای روسیه عنوان کرده است.

🔹 در این یادداشت به چند نکته اشاره شده است: ۱-روسیه جدا از آنکه مذاکرات وین به کدام سو می‌رود، متعهد به منافع خود است، فارغ از اینکه در اوکراین چه اتفاقی رخ دهد. همکاری این کشور در مورد برجام، لطفی به واشنگتن نیست. ۲-به دلیل اینکه ظاهراً احیای برجام سود اندکی برای روسیه دارد، این کشور می‌تواند صبر کرده و ببیند که اقدامات و مواضع دیپلماتیک ایران چیست و از نگاه همراه با تهدید غرب به ایران به عنوان اهرمی در سایر حوزه‌ها استفاده کند.

🔹 در پایان یادداشت آمده است: سیاست‌گذاران غربی معتقدند روسیه می‌تواند در موضوع ایران کمک‌کننده باشد حتی اگر اقدامات مخربی در اوکراین انجام دهد. اما آنها باید تصویر بزرگتر را ببینند. موضع ضدغربی پوتین هرگز محدود به اروپا نیست.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/will-ukraine-standoff-affect-iran-nuclear-talks

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه