نفوذ محدود آمریکا در افغانستان

 مکس بوت مفسر سیاسی و از مشاوران کمپین‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان، به بررسی سیاست آمریکا در قبال طالبان پرداخته است. وی با اشاره به کاهش محبوبیت جو بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان، قتل ایمن‌الظواهری را تلاشی برای بازسازی وجهه دولت بایدن قلمداد کرده است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این یادداشت به یک ارزیابی اطلاعاتی منتشر شده در نیویورک‌تایمز اشاره شده که طبق آن «القاعده از زمان خروج آمریکا از افغانستان، تشکیلات خود در این کشور را بازسازی نکرده است». اما بوت ضمن تشکیک در این ارزیابی، حضور الظواهری در منزل یکی از نزدیکان سراج‌الدین حقانی را نشانه حفظ رابطه القاعده و طالبان می‌داند.

🔸 به نظر نویسنده، هیبت‌الله آخوندزاده مانع شده تا جناح عمل‌گرای طالبان با اعطای برخی حقوق و آزادی‌ها به زنان، نظر مساعد دولت‌های غربی را جلب کند. این مسأله موجب تداوم بلوکه شدن اموال افغانستان و هم‌چنین مانعی در مسیر همکاری طالبان و آمریکا علیه شاخه خراسان داعش است.

🔸 طبق ادعای این یادداشت، آمریکا به جمع‌آوری اطلاعات درباره القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ادامه داده و در صورت یافتن اهداف باارزش، حملات پهپادی بیشتری انجام خواهد داد. اما واقعیت آن است که آمریکا گزینه‌های چندانی برای تأثیرگذاری بر آینده افغانستان ندارد.

🔸 نویسنده در پایان با اشاره به بحران غذا در افغانستان و ناچیز بودن کمک‌های غرب، به پاکستان، چین و روسیه که درصدد برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان برآمده‌اند، توصیه می‌کند که کمک‌های بشردوستانه بیشتری به افغانستان ارسال کنند. گزاره‌ای که فرضیه برخی کارشناسان مبنی بر رهاسازی افغانستان توسط آمریکا، با هدف تولید بحران برای دولت‌های رقیب را تقویت می‌کند.

(https://www.cfr.org/in-brief/us-holds-limited-influence-talibans-afghanistan?utm_source=tw&utm_medium=social_owned)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه