نگرانی آمریکا از نفوذ ایران در عراق

 اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی، منازعه اخیر در عراق را بدترین خشونت سیاسی از سال ۲۰۱۹ بدین‌سو دانسته و بیان داشته که درگیری‌ها بین گروه‌های شیعه نگرانی از درگیری‌های داخلی گسترده‌تر را افزایش داده است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این یادداشت به نقل از جوئل ریبورن، افسر اطلاعاتی ارتش آمریکا در سوریه طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ گفته شده که اهمیت عراق از دو جهت است، اول تولید نفت و دوم اینکه می‌تواند پیشران یا پسران نفوذ منطقه‌ای ایران باشد.

🔸 نویسنده معتقد است تشدید بی‌ثباتی در عراق بر امنیت ۲۵۰۰ نیروی آمریکا در عراق و ۹۰۰ نیروی آن در سوریه تأثیر منفی می‌گذارد. زیرا گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران از این بی‌ثباتی برای حمله به نیروهای آمریکایی سوءاستفاده می‌کنند.

🔸 بنابراین بهتر است آمریکا در رقابت این دو جناح از شیعیان عراق، حامی جریان صدر باشد که مخالف نفوذ ایران است و سعی کند جناح «تابع ایران» به محوریت افرادی مانند نوری المالکی و قیس خزعلی را ضعیف کند. به نظر نویسنده، تمرکز واشنگتن بر روسیه و چین نباید سبب غفلت از عراق شود.

🔸 نویسنده در پایان اذعان داشته که آمریکا مدت‌هاست امید تبدیل عراق به الگویی از یک دموکراسی در منطقه را از دست داده ولی اکنون باید از بروز وضعیت‌های بدتر که شامل وقوع یک جنگ داخلی و یا تثبیت قدرت ایران در این کشور است، جلوگیری کند.

 

(https://www.cfr.org/in-brief/how-inter-shia-strife-threatening-iraqi-security?utm_source=tw&utm_medium=social_owned)

ارسال دیدگاه