تأملی در بحث شرکت نماینده ایران در جلسه اخیر شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته، بعد از درخواست دوباره ایالات‌متحده آمریکا، در مورد ناآرامی‌های داخل ایران، تشکیل جلسه داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته گذشته، بعد از درخواست دوباره ایالات‌متحده آمریکا، در مورد ناآرامی‌های داخل ایران، تشکیل جلسه داد.

? به دلیل اینکه دستور جلسه شورای امنیت مستقیماً مربوط به ایران می‌شد، از نماینده کشورمان در سازمان ملل نیز دعوت شد تا در جلسه شرکت و نقطه نظرات خود را بیان کند. اما با توجه به ورود شورا در مسئله‌ای که جزو مسائل داخلی ایران محسوب می‌شود، حضور نماینده ایران در جلسه، اقدامی سنجیده محسوب می‌شود؟

?تحلیل و ارزیابی

1- بدیهی است که شورای امنیت به اصرار آمریکا در مسئله‌ای ورود کرده که در صلاحیت ذاتی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این مسئله صراحتاً مورداشاره ده عضو از اعضای شورای امنیت قرار گرفت. بند هفت از ماده یک منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌کند در اموری که اساساً در قلمرو صلاحیت داخلی کشورها قرار دارند، دخالت کند.

2- حضور نماینده کشورمان در جلسه شورای امنیت، جدای از مواضع اصولی، به‌نوعی تائید اقدام شورا در ورود به مسائل داخلی ایران است. درحالی‌که شایسته بود به‌عنوان یک اقدام اعتراضی از حضور در جلسه شورای امنیت خودداری شده و حاکمیت ملی در مقام پاسخگویی به شورا قرار نگیرد.

3- درعین‌حال مواضع مطرح‌شده در شورا می‌توانست از طریق یک بیانیه در سطح عمومی منتشر شود.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه