ماجرای بحث‌های آمریکایی-اسرائیلی درباره اوکراین

باراک راوید خبرنگار تارنمای خبری-تحلیلی اکسیوس در تل‌آویو طی گزارشی به اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره موضع‌گیری این رژیم درباره بحران اوکراین پرداخته و می‌نویسد مقامات ایالات‌متحده به‌طور خصوصی از اسرائیل خواسته‌اند که موضع شفاف‌تری در مورد تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ کند.

 

🔸 این خبر از این‌ جهت اهمیت دارد که در تضاد با این ادعای دولت اسرائیل است که دولت بایدن هیچ شکایتی از سیاست اسرائیل ندارد و نیاز اسرائیل را برای تنظیم واکنش خود به تهاجم روسیه به‌منظور حفظ هماهنگی امنیتی خود با روسیه در سوریه درک می‌کند.

🔸 نویسنده به نقل از یکی از مقامات ارشد آمریکایی بیان می‌کند که ایالات‌ متحده منافع اسرائیل در رابطه با روسیه در سوریه را درک می‌کند اما پس از حمله روسیه به اوکراین، مقامات آمریکایی از اسرائیل خواستند موضع روشنی اتخاذ کند و در سمت درست موضوع قرار گیرد.

🔸 به گفته مقامات اسرائیلی، گیلاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل توصیه کرد که اسرائیل از قطعنامه مجمع عمومی حمایت کند، اما یئیر لاپید، وزیر خارجه تصمیم گرفت این کار را نکند. مدت کوتاهی پس‌ از آن، توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل به اردان اعتراض کرد و از اسرائیل ابراز ناامیدی کرد و به انتظارات بایدن از اسرائیل اشاره کرد.

🔸 طبق این گزارش دولت بایدن در ابتدا با شنیدن گزارش‌هایی مبنی بر منع صحبت و انتقاد وزرای کابینه اسرائیل در مورد حمله روسیه نگران شد ولی اسرائیلی‌ها اعلام کردند که این دستورالعمل برای اطمینان از اینکه تنها لاپید و بنت به‌ طور علنی در مورد آن صحبت کنند، صادر شده است و لاپید روز بعد تأکید کرد که اسرائیل مخالف حمله روسیه است و به محکومیت روسیه رأی مثبت خواهد داد.

🔸 مقامات اسرائیلی می‌گویند که آن‌ها نگران این تصور ایجادشده در ایالات‌متحده هستند که اسرائیل از اوکراین حمایت نمی‌کند و آن‌ها در تلاش برای تغییر نگرش ایالات‌متحده، به انتقال این پیام که اسرائیل با تهاجم روسیه مخالف است به‌صورت عمومی ادامه خواهند داد.

https://www.axios.com/us-israel-discussions-ukraine-russia-717ca116-077b-46b6-8835-92cad41f0c71.html

 

ارسال دیدگاه