توصیه‌های اندیشکده آمریکایی درباره مسئله فلسطین

اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا در مقاله‌ای به بررسی این مسأله پرداخته که دولت آمریکا برای «گشایش دیپلماتیک میان اسرائیل و فلسطین» چه می‌تواند انجام دهد.

♦️ توصیه‌های اندیشکده آمریکایی درباره مسئله فلسطین

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا در مقاله‌ای به بررسی این مسأله پرداخته که دولت آمریکا برای «گشایش دیپلماتیک میان اسرائیل و فلسطین» چه می‌تواند انجام دهد. این مقاله در پاسخ به این پرسش، موارد زیر را عنوان کرده است:

۱️⃣ رویکرد آمریکا از اقدامات صرفاً دیپلماتیک به تغییرات میدانی در راستای افزایش امنیت، رفاه و آزادی همه ساکنان بین دریای مدیترانه و رود اردن تغییر کند که می‌تواند شرایط را برای راهبرد دو دولت فراهم کند.

۲️⃣ محاصره غزه برای همیشه پایان یابد. این مسأله نیازمند همراهی کشورهای منطقه و هم‌چنین اتحادیه اروپاست.

۳️⃣ تدابیر امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه کرانه باختری به نحوی اندیشیده شود که با عزت و حاکمیت فلسطینیان بر بخش‌های مرتبط با آن‌ها، سازگار باشد.

۴️⃣ گرچه معامله قرن، راه‌حل پایداری نبوده ولی راه‌حل‌های دیگر نیز نتوانسته به نتیجه برسد، بنابراین لازم است از نقاط قوت همه رویکردها در راستای تشکیل دو دولت استفاده شود.

۵️⃣ سیاست آمریکا درباره فلسطین باید ذیل راهبرد یکپارچه و متمرکز این دولت درباره غرب آسیا تدوین شود و متناسب با برنامه‌های آتی برای خروج تدریجی از آن باشد. به‌نحوی که ثبات منطقه دست‌خوش تغییر نگردد.

✅ نویسندگان ادعا می‌کنند که واقعیت‌های امروز ایجاب می‌کند که آمریکا رویکرد خود را در قبال درگیری اسرائیل و فلسطین تغییر دهد، ولی مسأله آن است که نمی‌توان از یک‌سو درصدد پیشبرد پروژه صلح یا سازش بود و از سوی دیگر با حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و مالی از رژیم صهیونیستی، به آن برای خشونت بیشتر، جسارت داد.
منبع

https://www.cnas.org/publications/commentary/sharper-israel-palestine-diplomacy

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه