منافع اقتصادی و محدودیت‌های سیاسی؛ چه چیزی نقش چین را در مسئله اسرائیل و فلسطین محدود می‌کند؟

 

#گزارش_کوتاه

هفته گذشته،رئیس‌جمهور چین در دیدار با همتایان خود در گروه بریکس، به این موضوع اشاره کرد که برای ترویج عدالت و صلح در نوار غزه باید تلاش کرد و درعین‌حال از جامعه بین‌الملل خواست تا با اقدامات عملی از سرایت درگیری به غرب آسیا جلوگیری کنند. بااین‌حال، تحلیلگران بر این باورند که موضع پکن در قبال مسئله فلسطین و اسرائیل هنوز از هرگونه اقدام عملی فاصله دارد و عمدتاً به تکرار موضع سنتی خود، یعنی راه‌حل دو کشوری بر اساس مرزهای 1967 محدود می‌شود.

در همین رابطه اندیشکده میدل ایست مانیتور، گزارشی از یک نشست منتشر کرده است که به بررسی و تحلیل این موضوع پرداخته و نویسندگان حاضر در آن نشست هرکدام به ارائه تحلیل خود پرداخته‌اند. در اینجا به مهم‌ترین تحلیل‌های مطرح‌شده در این نشست، اشاره خواهد شد.

“آینار تانگن”، کارشناس چینی و از شرکت‌کنندگان این نشست معتقد است که فلسطین به‌اندازه تایوان برای چین از اهمیت برخوردار نیست. تایوان برای چین،یک موضوع داخلی است و نمی‌توان آن را بین‌المللی کرد. علاوه بر این، چین مانند عربستان سعودی و امارات به لابی اسرائیل برای بهبود روابط با آمریکا نیاز دارد.

“چینیو “از محقق موسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی تایوان در این نشست اظهار داشت که اگر چین راه‌حل جدیدی برای اسرائیل و فلسطینی‌ها پیشنهاد کند، ممکن است هر دو طرف را ناراضی و یا جنجال‌ بزرگ‌تری ایجاد کند و این اقدام ممکن است تأثیر منفی بر روابط چین با غرب آسیا داشته باشد. به اعتقاد این نویسنده، کشورهای عربی و خلیج‌فارس به دنبال همکاری با چین در تلاش برای دور شدن از اقتصاد تحت سلطه نفت و سپس تغییر ساختار صنعتی خود هستند و چین می‌بایست از وضعیت ناپایدار منطقه‌ای در خلیج‌فارس استفاده کامل را ببرد. او اضافه کرد که چنین وضعیتی به “انحراف توجه ایالات‌متحده” کمک می‌کند یا حتی می‌تواند واشنگتن را مجبور کند درنهایت، اعمال فشار برچین در منطقه اقیانوس آرام را متوقف کند.

“حیدر اروچ”، پژوهشگر غرب آسیا در ترکیه بر این باور است که پکن تاکنون “هیچ گام مشخصی برای توقف درگیری برنداشته است و تنها بر اساس شعارها اظهاراتی کرده است. برخلاف چین، سیاست ایالات‌متحده در غرب آسیا سیاستی است که مشخصه آن درگیری و تنش است و درنتیجه حملات اسرائیل به غزه، تداوم سیاست آمریکا در منطقه را تضمین می‌کند. بنابراین، چین باید از همه امکانات خود برای بازگرداندن وضعیت منطقه به قبل از 7 اکتبر استفاده کند. در این راستا، به نظر می‌رسد ابتکار کمیته کشورهای عربی و اسلامی برای چین اهمیت ویژه‌ای قائل است و همکاری بشردوستانه در غزه با میانجیگری قطر می‌تواند فرصتی برای چین باشد تا از نزدیک در این روند مشارکت کند.

درمجموع به اذعان این سه کارشناس، سیاست چین در قبال جنگ اخیر، می‌بایست بسیار محتاطانه صورت بگیرد، بدین گونه که نه بر دامنه جنگ افزوده شود، نه بر روابط این کشور با آمریکا لطمه وارد شود و نه منافع این کشور در غرب آسیا با خطر مواجه شود.

 

برگردان: رسول صادقی

منبع:

(https://www.middleeastmonitor.com/20231127-economic-interests-and-political-constraints-what-limits-chinas-role-in-the-israel-palestine-issue/)

 

ارسال دیدگاه