اسرائیل دیگر آن اسرائیل نخواهد شد

 

#تحلیل_کوتاه

مهدی قاسمی ورجانی

“توماس فریدمن”، ژئوپلیتیسین آمریکایی و سر ستون نویس نیویورک تایمز، پس از سفر این هفته اش به رژیم صهیونیستی طی یادداشتی در این روزنامه بین المللی با عنوان: اسرائیل دیگر آن اسرائیل نخواهد شد، ضعف این رژیم را در سه آسیب پذیری جدی دیده است:

نخست آن که اسرائیل امروز دارای بدترین رهبر تاریخ یهود است. بدین دلیل که هیچ اراده یا توانایی را برای به دست گرفتن ابتکار عمل ندارد.

دوم این که اسرائیل با تهدیدات مجموعه ای از دشمنان مواجه است که بسیار قوی، سازمان یافته و مجهزند. حماس، حزب الله، گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق، حوثی های یمن، حتی پوتین.

سوم دلیل نویسنده، اشاره ای است به تونل های حماس، جنگ شهری و ناتوانی اسرائیل در شیوه نبرد با حماس

این جملات فریدمن به نوعی شاهد مثالی بر جمله اخیر رهبر انقلاب مبنی بر “ضربه ترمیم ناپذیر” رژیم صهیونیستی پس از 7 اکتبر است و شکی نیست که جملات فریدمن در وصف اوضاع فعلی رژیم از دید یک دلسوز بیان شده و به زعم برخی اندیشمندان، هرگز به دنبال فریب استراتژیک نیست.

چرا که اولا: عرصه عیان تاکتیک های میلیتاری در حفظ برتری میدانی جایی برای ابراز تکنیکهای ثانویه عملیات روانی نیست، آن هم رژیمی که ماهیت وجودی خود را در رهبری اقتدار آمیز جامعه یهودی می داند.

دوما: رژیمی که استیلای هویتی خود را در محیط جهانی و منطقه ای، تفوق نظامی در عرصه های چندگانه دریایی و زمینی و هوایی، زیر ید ساختار اطلاعات و امنیت خود می داند، لذا حریف و رقیبی در این عرصه برای خود تعریف نمی کند.

و سوما اینکه: اسرائیل ظرفیت و عمق نظامی گری خود را هم از جهت تاکتیکی و هم تکنولوژیک و هم از جهت روانی آماده و مهیا برای حذف هر نوع ابزار و مکان آفندی می دید، اما اکنون در باتلاق غزه دست و پا می زند و زمین سوخته می سازد.

اکنون علاوه بر فشار افکار عمومی جهانی و سیل مهاجرت از رژیم و مواجهه و دیدار احتمالی با مقاومت در جبهه های شمالی، شاید اوضاع و رخدادهای آتی، گفته های فریدمن را عینی تر کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه