ایتا/ از برجام چه خبر؟

ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت: «رژیم ایران بر آتش خشونت، خونریزی و هرج و مرج در سراسر خاورمیانه می‌دمد. ما باید اطمینان حاصل کنیم این حکومت سفاک به دستیابی به سلاح اتمی نزدیک هم نمی‌شود و ایران به اشاعه موشک‌های خطرناک خود و حمایتش از تروریسم پایان می‌دهد.»

از برجام چه خبر؟
 
لغو قرارداد بوئینگ/موضع آلمان و فرانسه/آینده برجام/موضع وزیرخارجه جدید آمریکا/ موضع ناتو 
 
❇️ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت: «رژیم ایران بر آتش خشونت، خونریزی و هرج و مرج در سراسر خاورمیانه می‌دمد. ما باید اطمینان حاصل کنیم این حکومت سفاک به دستیابی به سلاح اتمی نزدیک هم نمی‌شود و ایران به اشاعه موشک‌های خطرناک خود و حمایتش از تروریسم پایان می‌دهد.»
 
⬅️صدر اعظم آلمان هم در همین کنفرانس خبری برخلاف آنچه که تصور میشد گفت: «نظر ما این است که برجام اولین مرحله‌ای است که به کند کردن اقدامات ایران کمک کرده است. اما ما فکر می‌کنیم که این توافق برای بازداری و مهار بلندپروازی‌های ایران کافی نیست.». مرکل با بیان اینکه برجام «به هیچ عنوان کامل نیست» گفت این توافقی «تمامی مشکلات با ایران را حل نخواهد کرد.» او گفت برجام یک گام از گام‌های لازم برای مهار «اقدامات بد ایران» است
 
?مارکو روبیو و تد کروز، دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به وزارت امور خارجه و وزارت انرژی این کشور خواستار ارائه جزئیات در خصوص همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران ذیل برجام شدند. ویکی استاندارد نوشت: این دو سناتور آمریکایی مذکور خواستار توضیح در خصوص اقدامات صورت‌گرفته ذیل بخشی از توافق هسته‌ای وین شده‌اند که بر اساس آن امکان پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی را مطرح می‌کند. یک بیانیه اتحادیه اروپا که ماه گذشته صادر شد، نشان می‌داد که تلاش‌هایی در این خصوص صورت پذیرفته و اکنون کروز و روبیو می‌خواهند بدانند که چه چیزی در ادامه رخ داده است.
 
?شرکت بوئینگ آماده می شود تا خود را برای فروپاشی احتمالی توافق هسته ای ایران آماده کند و قراردادهایی با دیگر خریداران از جمله رقبای ایران در حاشیه خلیج فارس امضا کرده است تا از شدت خسارت از دست رفتن قرارداد 17 میلیارد دلاری با ایران برای فروش هواپیما بکاهد
 
◀️واشنگتون پست هم نوشت: یک مقام اروپایی که نامش اعلام نشده، گفته که در صورت خروج واشنگتن از برجام، بدون توافق اتحادیه اروپا با خزانه‌داری آمریکا، شرکت‌های اروپایی با ایران تعامل نخواهند کرد.
 
⏺شبکه CNN گزارش داده رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال مذاکره با ایران بر سر یک توافق جدید است. آمریکا می‌خواهد توافق جدید رسمی‌تر باشد و احتمالاً به دنبال یک معاهده الزام‌آور حقوقی است
 
⚪️وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان سنا گفت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ تصمیمی درباره خروج از برجام اتخاذ نشده است. مباحث میان اعضای تیم امنیت ملی و ما که مسئول مشاوره دادن به رئیس‌جمهور هستیم در جریان است.»
 
?دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی با بیان اینکه ناتو بر لزوم اجرای کامل برجام تأکید داشته است، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد و گفت ناتو برای مقابله با برنامه موشکی ایران سامانه دفاع موشکی خود را در اروپا تقویت می‌کند.
 
⚫️وزیر خارجه آمریکا گفت در صورتی که در این توافق «تغییرات اساسی» انجام نشود، بعید است ترامپ بعد از ضرب‌الاجل ماه می (22 اردیبهشت‌) در آن باقی بماند. وی گفت: «بدون تغییرات اساسی و رفع نقائص این توافق بعید است که او در آن باقی بماند.»
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه