چرا اردوغان استعفای وزیر کشورش را نپذیرفت؟

ترکیه طی روزهای جاری لحظات پرآشوبی را از سر گذرانده است. اعلام ناگهانی قرنطینه سراسری به منظور مقابله با کرونا تنها ساعاتی قبل از اجرای این طرح موجی از وحشت را میان مردم ترکیه ایجاد کرد و موجب شد مردم جهت تأمین مایحتاج خود بدون رعایت نکات بهداشتی به خیابان‌ها هجوم بیاورند.

♦️ چرا اردوغان استعفای وزیر کشورش را نپذیرفت؟

❇️ ترکیه طی روزهای جاری لحظات پرآشوبی را از سر گذرانده است. اعلام ناگهانی قرنطینه سراسری به منظور مقابله با کرونا تنها ساعاتی قبل از اجرای این طرح موجی از وحشت را میان مردم ترکیه ایجاد کرد و موجب شد مردم جهت تأمین مایحتاج خود بدون رعایت نکات بهداشتی به خیابان‌ها هجوم بیاورند.

❇️ سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه مسئولیت اجرای این طرح را پذیرفته و از سمت خود استعفا داد اما این استعفا توسط اردوغان رد شد تا بحث‌ها در مورد این موضوع که در دولت چه اتفاقاتی در حال وقوع است دربگیرد. سویلو از ملی‌گرایان حزب عدالت و توسعه است که پس از کودتای سال 2016 مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت. وی در آن زمان آمریکا را مسئول مستقیم کودتا عنوان کرده بود. سویلو هم‌اکنون از افراد پرنفوذ کابینه محسوب می‌شود.

❇️ گمانه‌زنی‌هایی پیرامون دلیل استعفای وزیر کشور مطرح شده است. یک نظریه این است که سویلو با استعفای خود و واکنش‌های پس از آن قصد داشت که تلاش‌های داماد اردوغان و وزیر اقتصاد این کشور را که در صدد برکناری سویلو بوده است خنثی کند و نوعی نمایش قدرت داشته باشد.

❇️ گمانه دیگر این است که چنین اقدامی تلاشی از سوی اردوغان با هماهنگی سویلو برای منحرف کردن اذهان عمومی از افتضاح اجرای قرنطینه بوده است. به هر حال برخی ناظران این تحولات را در نهایت موجب تقویت جایگاه سویلو هم در کابینه و هم در حزب عدالت و توسعه عنوان می‌کنند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/04/turkey-soylu-resign-coronavirus-curfew.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه