بسته تحریمی جدید نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا علیه ایران

رسانه‌های غربی هفته گذشته از طرح 13 نماینده عضو «کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواهان» در کنگره آمریکا با هدف اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید علیه ایران و روسیه خبر دادند. آنها ایران را چالشی قابل توجه برای آمریکا به شمار آورده‌اند.

♦️ بسته تحریمی جدید نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا علیه ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 رسانه‌های غربی هفته گذشته از طرح ۱۳ نماینده عضو «کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواهان» در کنگره آمریکا با هدف اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید علیه ایران و روسیه خبر دادند. آنها ایران را چالشی قابل توجه برای آمریکا به شمار آورده‌اند.

🔹 الزام به فعال‌سازی مکانیسم ماشه، جلوگیری از معاملات تسلیحاتی ایران با چین و روسیه، تحریم صنایع پتروشیمی و خودروسازی ایران، تحریم اینستکس، افزودن گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه به فهرست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی وزارت خارجه آمریکا، تبدیل فرامین اجرایی دولت در حوزه حقوق بشر علیه ایران به قانون و جلوگیری از تعلیق تحریم‌ها بدون مجوز کنگره، مهم‌ترین محورهای این طرح درباره ایران است.

🔸 از منظر محتوایی، موارد مطروحه علیه ایران به خصوص تحریم‌های اقتصادی با توجه به افزایش احتمال شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری عمدتاً با هدف تسریع در فروپاشی کامل برجام یا حداقل جلوگیری از احیای آن در دولت احتمالی جو بایدن، طراحی شده‌اند.

🔸 در همین راستا، پیش‌تر در اواخر می ۲۰۲۰، بنیاد ضدایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» به کنگره پیشنهاد داده بود که طرحی مبنی بر عدم تعلیق تحریم‌های مرتبط با برجام بدون مجوز این نهاد، به تصویب برساند که شباهت پیشنهاد این بنیاد با طرح ارائه شده از سوی جمهوری‌خواهان می‌تواند میزان اثرگذاری این لابی صهیونیستی بر نومحافظه‌کاران آمریکایی را نشان دهد.

🔸 از منظر روشی نیز به نظر می‌رسد با توجه به افزایش فشارهای سیاسی و رسانه‌ای بر دولت ترامپ که علاوه بر فقدان دستاورد سیاست خارجی، با تبعات اقتصادی کرونا و اعتراض‌های ضدنژادپرستی نیز مواجه شده، برخی از جمهوری‌خواهان تصمیم گرفته‌اند که بخشی از بار هدف قرار دادن ایران در کمپین «فشار حداکثری» را بر دوش کنگره بیندازند تا شائبه اختلاف‌نظر در هیئت حاکمه آمریکا در این‌باره را برطرف نمایند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه