چرا آنکارا لیر ترکیه را به سوریه تزریق می‌کند؟

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به تلاش ترکیه برای تغییر واحد پول مورد استفاده در مبادلات تجاری مناطق شمالی سوریه پرداخته و معتقد است ترکیه با تزریق لیر خود، تلاش می‌کند از فرصت تحریم‌های آمریکا و سقوط ارزش پول سوریه استفاده کند.

♦️چرا آنکارا لیر ترکیه را به سوریه تزریق می‌کند؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به تلاش ترکیه برای تغییر واحد پول مورد استفاده در مبادلات تجاری مناطق شمالی سوریه پرداخته و معتقد است ترکیه با تزریق لیر خود، تلاش می‌کند از فرصت تحریم‌های آمریکا و سقوط ارزش پول سوریه استفاده کند.

🔸 نویسنده سپس به افتتاح ۱۱ شعبه خدمات پستی ترکیه در عفرین، جرابلس، اعزاز، رأس‌العین، تل ابیض و الباب در سال‌های اخیر اشاره کرده و به نقل از «عبدالرحمان مصطفی»، رئیس دولت موقت سوریه، می‌نویسد: «اسکناس‌های کوچک لیر ترکیه از طریق شعب خدمات پستی این کشور که در شمال سوریه فعالیت می‌کنند، در حال گردش هستند. مواد غذایی و سوخت نیز با لیره ترکیه قیمت‌گذاری شده و کارمندان دولت نیز حقوق خود را با لیر دریافت می‌کنند».

🔸 در بخشی از این یادداشت آمده است: «دولت نجات در ادلب نیز چنین تغییری در مبادلات تجاری را اخیراً اعلام کرده و پرداخت حقوق به کارکنان با دلار و لیر ترکیه است. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند کیف‌های پر از سکه‌ها و اسکناس‌های پنج و ۱۰ لیری ترکیه، به یک بانک در ادلب تحویل داده شده است».

🔸 از دیدگاه نویسنده، آنکارا اگرچه به صورت تاریخی حتی با تحریم‌های سازمان ملل علیه رژیم صدام نیز مخالف بوده، هم‌اکنون اما از تحریم آمریکا علیه سوریه استقبال می‌کند و به دنبال رسمیت‌بخشی به یک حاکمیت دوفاکتو مبتنی بر واحد پولی خود در شمال سوریه است.

🔸 نویسنده سپس به احتمال تغییر واحد پول در نواحی شرق فرات پرداخته و از قول «آلدار خلیل»، یکی از مقامات عالی‌رتبه حزب دموکراتیک سوریه، می‌نویسد: «در مناطقی از شرق فرات که ترکیه اشغال کرده، لیره استفاده خواهد شد. اما ما بخشی از سوریه هستیم و همچنان از پوند سوریه استفاده می‌کنیم.»

🔸 در بخش دیگری از این یادداشت به اهداف ترکیه از پیگیری این سیاست اشاره شده و آمده است: «استفاده از لیر اگرچه باعث تسهیل در تأمین مالی گروه‌های مورد حمایت آنکارا می‌شود، اما در صادرات و واردات کالا به این مناطق معضلاتی به وجود می‌آورد».

🔸 در همین زمینه، نویسنده معتقد است بیشتر کالاهای موجود در مناطق زیر سلطه دولت موقت از ترکیه وارد می‌شود، اما برای مثال در ادلب اگرچه ۹۵ درصد کالاهای وارداتی از ترکیه می‌آیند، اما ۹۰ درصد صادرات کالاهای این استان به مناطقی است که در اختیار دولت مرکزی است. بنابراین پوند سوریه در مناطق شمال سوریه، ناچاراً باید مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/06/turkey-syria-ankara-pouring-turkish-lira-alleviate-sanctions.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه