نفوذ ایران در افغانستان

«مؤسسه خاورمیانه» طی یادداشتی به قلم وینای‌کورا، استادیار مطالعات بین‌الملل دانشگاه پلیس و امنیت ایالت راجستان هند، به ارزیابی مؤلفه‌های نفوذ ایران در افغانستان پرداخته است.

♦️ نفوذ ایران در افغانستان

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 «مؤسسه خاورمیانه» طی یادداشتی به قلم وینای‌کورا، استادیار مطالعات بین‌الملل دانشگاه پلیس و امنیت ایالت راجستان هند، به ارزیابی مؤلفه‌های نفوذ ایران در افغانستان پرداخته است. نویسنده معتقد است این عناصر فراتر از مرز طولانی جغرافیایی و حتی ریشه‌های عمیق فرهنگی مشترک است.

🔹 مقاله بیان می‌دارد ایران بازیگری بلندپرواز است که درکی کامل از محیط پیچیده منطقه و برنامه‌ای محتاطانه برای پیشبرد اهدافش دارد. به همین دلیل مهم‌ترین عامل حفظ و گسترش عمق راهبردی ایران در افغانستان، تعامل هوشمندانه ایران با عموم گروه‌های هویتی و قومی و انعطاف‌پذیری به اقتضای تغییر شرایط است.

🔹 نویسنده اشاره می‌کند ایران در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی از گروه‌های مقاومت اسلامی در برابر متجاوزان و پس از آن از ائتلاف شمال در برابر طالبان حمایت کرد. پس از ۱۱ سپتامبر، ضمن حمایت از دولت تازه‌ تشکیل‌شده افغانستان به مقابله با القاعده پرداخت و اکنون در تقابل با آمریکا به تعامل و ارتباط تؤأم با کابل و طالبان می‌پردازد.

🔹در ادامه این یادداشت آمده است ایران ضمن هوشمندی در گفت‌وگو با طالبان، از تنش عربستان با قطر و رابطه طالبان با قطر نیز برای فاصله‌گذاری میان طالبان با وهابیت و اقناع این گروه به رعایت حقوق شیعیان افغانستان به خوبی بهره‌برداری کرد. این مسأله در انتصاب چند ولسوال شیعه از سوی طالبان طی ماه‌های اخیر خود را نشان داد.

🔹 نویسنده معتقد است آغاز مذاکرات صلح میان گروه‌های قومی و سیاسی از یک‌سو و هم‌گرایی کابل و طالبان در مقابله با فعالیت شاخه خراسان داعش در مناطق شمالی افغانستان از سوی دیگر، فرصت دیگری برای افزایش نفوذ ایران در این کشور فراهم می‌کند.

🔸 با توجه به موارد فوق مشخص است که ایران زمینه‌های نفوذ و ابزارهای گسترده‌ای در افغانستان دارد که می‌تواند از آنها در جهت تحکیم روابط دوجانبه استفاده کند. جدا از این، تلاش رسانه‌های غربی برای تخریب روابط دو کشور و کاهش نفوذ فکری و سیاسی ایران در افغانستان قابل توجه به نظر می‌رسد.

منبع

(https://www.mei.edu/publications/irans-influence-afghanistan)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه