ترمیم اتحادهای پیشین، اولویت سیاست خارجی جو بایدن

جیک‌سالیوان مشاور سیاست خارجی سابق جو بایدن در دوران معاونت رئیس‌جمهوری و هم‌چنین مشاور ارشد سیاست خارجی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 بوده است.

♦️ ترمیم اتحادهای پیشین، اولویت سیاست خارجی جو بایدن

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 جیک‌سالیوان مشاور سیاست خارجی سابق جو بایدن در دوران معاونت رئیس‌جمهوری و هم‌چنین مشاور ارشد سیاست خارجی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ بوده است. او که اکنون نیز مشاور ارشد بایدن در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا است، طی مصاحبه‌ای با اندیشکده شورای آتلانتیک، اولویت‌های سیاست خارجی دولت احتمالی بایدن را شرح داده است:

۱- ترمیم سیاست داخلی: سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی است. ما بدون تقویت زیرساخت‌های فناوری‌های نوین، بهبود حقوق کارگران و مقابله با تبعیض‌های غیردموکراتیک و نژادپرستانه نمی‌توانیم موقعیت دیپلماتیک خود را در قبال رقبایمان تقویت کنیم.

۲- ترمیم اتحادها: بایدن برخلاف رویکرد سرمایه‌سالارانه ترامپ، نگرشی ارزش‌مدارانه و هنجاری به متحدان آمریکا دارد. در این راستا جبهه‌ای از دولت‌های دموکراتیک در برابر آن‌چه بلوک استبداد و اقتدارگرایی خوانده می‌شود، تشکیل خواهد شد. همچنین تعهدات آمریکا به سازمان‌های بین‌المللی احیا می‌شود.

۳- به‌روزرسانی ابزارها: آمریکا باید از ابزارهای سخت و نرم در سیاست خارجی به طور متعادل بهره ببرد و صرفاً به نظامی‌گری یا دیپلماسی تکیه نکند. در این خصوص لازم است برخی اتحادها نوسازی و برخی سازمان‌های جهانی اصلاح شوند.

🔹 سالیوان در پایان بیان می‌کند که دولت بایدن در ۱۰۰ روز اول به پیمان اقلیمی پاریس و توافق برجام بازمی‌گردد. با این شرایط که در پیمان پاریس باید ضمانت‌های نظارتی بر دیگر دولت‌ها تقویت شود و در برجام نیز تضمین‌هایی از ایران، برای آغاز مذاکرات منطقه‌ای اخذ شود.

🔸 به نظر می‌رسد رویکرد سیاست خارجی بایدن را می‌توان اصلاح سیاست خارجی اوباما با تکیه بر مرزبندی‌ با دیگر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بر مبنای ارزش‌های لیبرال‌دموکراسی غربی نامید. بدین ترتیب که احتمالاً تقابل با روسیه و چین تداوم خواهد یافت و درباره ایران نیز فشارها برای اجماع کشورهای همسو با آمریکا علیه سیاست‌های منطقه‌ای تشدید خواهد شد.

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/adviser-on-bidens-foreign-policy-start-at-home-and-repair-alliances/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه