آمریکا تا کجا از تایوان دفاع خواهد کرد؟

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت اخیراً در یادداشتی به ارزیابی میزان هزینه‌کرد آمریکا برای تایوان در مقابله با چین پرداخته است.

♦️ آمریکا تا کجا از تایوان دفاع خواهد کرد؟

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت اخیراً در یادداشتی به ارزیابی میزان هزینه‌کرد آمریکا برای تایوان در مقابله با چین پرداخته است. آمریکا در سال ۱۹۷۹ قانونی در کنگره تصویب نمود که در صورت حمله نظامی کشور ثالث به تایوان، به دفاع از آن بپردازد. امروزه با گسترش تنش‌ها میان چین و تایوان و با توجه به افزایش توان نظامی پکن، تعهد آمریکا به این قرارداد محل پرسش است.

🔹 روابط چین و تایوان از سال ۲۰۱۶ با انتخاب تسای اینگ‌اون از حزب استقلال‌طلب «پیشروی دموکرات» به عنوان رییس‌جمهور تایوان، رو به تیرگی گرایید و انتخاب دوباره او در ۲۰۲۰ تنش‌ها را تشدید کرد. این امر رؤیای حزب کمونیست برای پیوند دوباره تایوان به جمهوری خلق چین را به محاق برد.

🔹 تعداد رزمایش‌های چین در سواحل جنوب غربی و تنگه تایوان از ۲۰۱۷ بدین‌سو روندی افزایشی داشته است. تحرکات نظامی چین در اطراف تایوان با افزایش حمایت‌های سیاسی و رسانه‌ای دولت ترامپ از تایوان نسبت مستقیمی دارد.

🔹 تصویب قانون «سفر به تایوان» توسط آمریکا در مارس ۲۰۱۸ که پس از چهار دهه به سیاست‌مداران آمریکایی توصیه سفر به این کشور را می‌داد، نقطه آغازین مداخله‌جویی‌های آمریکا در مناقشه چین و تایوان بود. در اوت ۲۰۲۰ ترامپ با فروش ۶۶ فروند اف۱۶ به تایوان موافقت کرد.

🔹 نویسنده این یادداشت معتقد است چشم‌اندازی برای شکست نظامی چین در صورت حمله این کشور به تایوان وجود ندارد. حتی به‌فرض پیروزی آمریکا نیز هزینه‌های انسانی و اقتصادی آن برای آمریکا بسیار سنگین‌تر از حد تصور خواهد بود. امروز و پیش از آن‌که توان نظامی چین به حدی برسد که به راحتی تایوان را تصرف کند، می‌بایست راه‌حل معقول‌تری برگزید.

🔸 تایوان متغیر مستقلی در سیاست خارجی آمریکا نیست و نوع نگرش کاخ سفید به آن، متأثر از روابطش با چین می‌باشد. به همین دلیل افزایش تنش‌های تجاری طرفین در دولت ترامپ سبب نزدیکی آمریکا به تایوان شد که با سیاست «چین واحد» آمریکا که از ۱۹۷۹ در راستای همکاری با پکن برای مقابله با شوروی اتخاذ شد، منافات دارد. با این وجود تایوان همچنان چشم‌انتظار کمک‌های جدی و قاطع آمریکا برای رفع تهدید چین است.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/09/22/how-far-is-the-u-s-willing-to-go-to-defend-taiwan/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه