سیاست مشترک اروپا و آمریکا در قبال ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارش بلندی به ارزیابی سیاست جدید اتحادیه اروپا در همراهی با دولت بایدن در قبال پرونده هسته‌ای و دیگر موضوعات اختلافی با ایران پرداخته است.

♦️ سیاست مشترک اروپا و آمریکا در قبال ایران

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارش بلندی به ارزیابی سیاست جدید اتحادیه اروپا در همراهی با دولت بایدن در قبال پرونده هسته‌ای و دیگر موضوعات اختلافی با ایران پرداخته است. در این گزارش آمده که هم‌چنان می‌توان به احیای برجام امیدوار بود و باید جلسات کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه همه کشورها پس از بازگشت آمریکا به توافق آغاز شود.

🔷 نویسندگان این یادداشت معتقدند در گام اول، توافق موقتی منعقد شود که طبق یک جدول زمان‌بندی‌شده، ایران گام‌های کاهش تعهدات را بازگرداند و آمریکا نیز برخی تحریم‌های تجاری و مالی علیه ایران را تعلیق کند. در عین حال به ایران توصیه شود که برای جذب سرمایه خارجی ناگزیر از تصویب لایحه اف‌ای‌تی‌اف است.

🔷 در گام بعدی، اروپا و آمریکا میانجی گفت‌وگوهایی میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس شوند که به تصویب پروتکل الحاقی و پذیرش محدودیت در میزان و هم‌چنین سطح غنای اورانیوم غنی‌شده و ممنوعیت فرآوری مجدد پلوتونیوم توسط این دولت‌ها منجر شود.

🔷 سپس بر مبنای راهبرد «بیشتر در برابر بیشتر» در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران، مذاکراتی در خصوص امنیت منطقه‌ای غرب آسیا در چارچوب ۵+۱ آغاز شود. عراق اولین پرونده اختلافی است که در این مرحله گشوده می‌شود و سپس اختلافات میان ایران و عربستان، به‌ویژه در جنگ یمن در دستور کار قرار می‌گیرد. نگرانی‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز با واسطه مورد طرح قرار بگیرند.

🔷 مسأله مذاکرات موشکی نیز بایستی به جز ایران شامل همه دولت‌های منطقه شود و مواردی از جمله محدودیت بُرد موشک‌های دوربرد و میان‌بُرد و کاهش استفاده از پهپادها و هواپیماهای بی‌سرنشین و موشک‌های کروز در دستور کار این مذاکرات قرار بگیرد.

🔶 سناریونویسی گزارش شورای آتلانتیک در حالی است که به نظر می‌رسد اولاً بی‌اعتمادی ایران به غرب، ثانیاً غفلت این گزارش از مسأله فلسطین در امنیت منطقه‌ای و هم‌چنین بی‌توجهی به زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی مانع هرگونه پیشبرد مذاکرات منطقه‌ای و تسلیحاتی خواهد بود.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/issue-brief/renewing-transatlantic-strategy-on-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه