تأثیر مصالحه خلیج فارس بر رژیم صهیونیستی

روزنامه اسرائیلی «اورشلیم‌پست» در تحلیلی به ارزیابی تأثیر رفع محاصره قطر بر رژیم صهیونیستی پرداخته است.

♦️ تأثیر مصالحه خلیج فارس بر رژیم صهیونیستی

 

#گزارش_کوتاه

🔹 روزنامه اسرائیلی «اورشلیم‌پست» در تحلیلی به ارزیابی تأثیر رفع محاصره قطر بر رژیم صهیونیستی پرداخته است. نویسنده با اشاره به شایعات درباره احتمال عادی‌سازی روابط عربستان با این رژیم این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مصالحه با قطر می‌تواند این احتمال را تغییر دهد و به نقل از چند کارشناس پاسخ منفی به این پرسش می‌دهد.

🔹 یکی از این کارشناسان معتقد است این مصالحه تاثیر فوری بر اسرائیل ندارد و با اشاره به دولت بایدن و مشاوران او که سابقه حقوق بشری عربستان را مورد انتقاد قرار می‌دهند دلیل این اقدام از سوی عربستان را نگرانی‌های این کشور درباره دولت بایدن می‌داند.

🔹 از نظر او سعودی‌ها اکنون {با حل مسئله قطر} یک مشکل کمتر دارند؛ آن‌ها نمی‌خواهند توسط حامیان اخوان‌المسلمین مورد انتقاد واقع شوند؛ چرا که قطر به دلیل قدرت رسانه‌ای می‌تواند در واشنگتن برای آن‌ها دردسرهایی ایجاد کند.

🔹 علاوه‌براین مشکل پیش روی عربستان و قطر برای عادی‌سازی رواط با رژیم صهیونیستی فلسطینی‌هاست و این رژیم باید در این خصوص حرکتی صورت دهد تا آنها مایل به رسمی کردن پیوندها باشند. در این خصوص عربستان و قطر با دولت بایدن نسبت به ترامپ بیشتر همسو هستند. بنابراین دولت بایدن می‌تواند به عنوان تسهیل‌کننده عادی‌سازی عمل کند.

🔹 بنا به نظر یکی دیگر از کارشناسان، توافق قطر و عربستان با توجه به توانایی قطر در حملات رسانه‌ای می‌تواند در جهت عادی‌سازی روابط مفید باشد. از نظر او عربستان برای عادی‌سازی باید موتور اصلی انتقادات یعنی قطر را خنثی کند. انتقادات ایران مهم نیست چون ایران دشمن محسوب می‌شود اما اگر خود عرب‌ها عادی‌سازی را خیانت بنامند این مشکل‌ساز خواهد بود.

🔸 مطابق این تحلیل همچنین اگر عربستان بر تقاضای خود مبنی بر کاهش عملیات تبلیغاتی قطر اصرار کند این مسئله می‌تواند عرب‌ها را علیه ایران منسجم کند اگر چه هدف اصلی مصالحه چنین چیزی نیست. با این حساب مصالحه عربستان-قطر نیز گامی در جهت عادی‌سازی قابل ارزیابی است.

منبع

(https://www.jpost.com/middle-east/does-reconciliation-in-the-gulf-impact-israel-analysis-654371)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه