مقاومت پنجشیر

طالبان بر کابل و دیگر کلان‌شهرهای افغانستان اعم از هرات، مزارشریف و قندهار مسلط شده است. ولی بازماندگان ائتلاف شمال به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در پنجشیر اعلام کرده‌اند جز در یک دولت فراگیر، با طالبان همکاری نخواهند داشت.

♦️ مقاومت پنجشیر

#تحلیل_کوتاه

🔹 طالبان بر کابل و دیگر کلان‌شهرهای افغانستان اعم از هرات، مزارشریف و قندهار مسلط شده است. ولی بازماندگان ائتلاف شمال به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در پنجشیر اعلام کرده‌اند جز در یک دولت فراگیر، با طالبان همکاری نخواهند داشت. طالبان اعلان نموده که ضمن محاصره پنجشیر خواستار حل مسالمت‌آمیز مسأله با این گروه است. در رابطه با علت این موضع طالبان چند نکته قابل ذکر است:

۱️⃣ طالبان هنوز قدرت را به طور کامل تصاحب نکرده و ورود به یک درگیری نظامی داخلی برخلاف وعده‌های قبلی است و می‌تواند مقاومت‌های داخلی را در دیگر نقاط علیه این گروه، احیا کند.

۲️⃣ طالبان در حال مذاکره با دولت‌های خارجی برای کسب مشروعیت و گروه‌های داخلی برای شکل‌گیری حکومت است. ورود به این درگیری می‌تواند مذاکرات خارجی و داخلی این گروه را با اخلال مواجه کند.

۳️⃣ موفقیت در جلب نظر یک گروه مخالف از طریق گفتگو، تأثیر مناسبی بر وجهه داخلی این گروه و افزایش اقتدار آن مبتنی بر رضایت و اجماع درونی جامعه افغانستان خواهد داشت.

🔸 طرف مقابل نیز بر اولویت گفتگو بر نبرد نظامی تأکید کرده است. زیرا نه احمد مسعود کاریزمای پدرش را دارد، نه حمایت مالی، سیاسی و نظامی خارجی را کسب کرده و نه نخبگان سیاسی داخلی مانند حکمتیار، عبدالله یا کرزای حاضر به همراهی با او هستند.

✅ به نظر می‌رسد در صورت عدم توفیق گفتگو با مسعود، طالبان حداقل تا پیش از تسلط کامل بر نهادهای داخلی، خروج کامل نظامیان آمریکایی و تداوم گفتگوهای خارجی از جمله با ایران، از ورود نظامی به پنجشیر پرهیز کند. ولی سناریوی تسخیر نظامی آن‌جا در بلندمدت در دستور کار این گروه قرار خواهد داشت. به‌ویژه با تصاحب تجهیزات نظامی آمریکایی که برتری نظامی جدی به طالبان می‌دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه