روابط ایران و کوبا از منظر آمریکا

مؤسسه خاورمیانه در گزارشی به بهانه تولید مشترک یک واکسن کرونا توسط ایران و کوبا به بررسی روابط این دو کشور پرداخته است. نویسنده معتقد است این نزدیکی برای منافع ایالات متحده در آمریکای لاتین خطرناک است.

 

🔸 منشأ روابط کنونی دو کشور به پیروزی انقلاب و سپس عضویت ایران در جنبش عدم تعهد بازمی‌گردد. این عضویت سبب شد ایران که با شعار «نه شرقی، نه غربی» درصدد نوعی بی‌طرفی در جنگ سرد بود، شریکان سیاسی و اقتصادی متنوعی در عرصه جهانی بیابد.

🔸 دشمنی مشترک با آمریکا محور اصلی تقویت روابط دو کشور بوده است. هر دو کشور تحت فشارهای اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای کاخ سفید قرار دارند و به بهانه‌هایی مانند نقض حقوق بشر و تروریسم تحریم شده‌اند. کوبا با شراکت با متحدانی مانند ایران، پشتوانه‌ای برای مقاومت در برابر آمریکا یافت.

🔸 دو کشور سابقه طولانی در همکاری‌های اقتصادی، علمی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و دیپلماتیک دارند. موقعیت ژئواستراتژیک کوبا در مقابل ایالات متحده، برای قدرت‌های خارجی ضدآمریکایی مانند چین و ایران بسیار جذاب است. همکاری‌های ایران و کوبا موجب تقویت موج آمریکاستیزی در دیگر کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا نیز شده است.

🔸 در گزارش موسسه خاورمیانه آمده است که در حال حاضر 12 موافقتنامه برای معافیت روادید دیپلماتیک و خدماتی در حال اجراست و علیرغم حجم کم مبادلات تجاری، همکاری‌ها در حوزه دفاعی، اطلاعاتی و بهداشتی همچنان رو به گسترش است. به نوشته این گزارش، روابط هاوانا و تهران همچنان مانع عادی‌سازی روابط ایالات متحده و کوبا خواهد شد.

https://www.mei.edu/publications/enemy-my-enemy-us-and-cuba-iran-ties

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه