مؤلفه‌های مذاکرات وین

اندیشکده کارنگی در گفتگو با دو تن از کارشناسان این اندیشکده به چند پرسش درباره مذاکرات وین پاسخ داده که در ادامه خلاصه‌ای از این گفتگو آورده شده است:

 

1️⃣ آن‌چه رخ داده
واکنش تهاجمی و قاطعانه ایران در تیم جدید، اهرم فشاری است که آمریکا و متحدانش حداقل به همان پیش‌نویس‌های شش دور اول در وین و مطالبات برجامی رضایت دهند.

2️⃣ نقد مذاکره غیرمستقیم
این گفتگو از طریق واسطه‌هایی انجام می‌شود که شاید نه ایران و نه آمریکا کاملاً به آن‌ها اعتماد ندارند و در هر بار انتقال پیام ممکن است بخشی از آن از دست برود.

3️⃣ ضرورت ضرب‌الاجل
هر چه برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت بیشتری داشته باشد، فشار بیشتری بر آمریکا و اسرائیل برای اقدام نظامی وارد می‌شود.

4️⃣ تمایل دیگر بازیگران
هر یک با انگیزه‌های متفاوتی، مخالف دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای هستند. ولی روسیه در صورت شکست مذاکرات از افزایش قیمت انرژی نیز سود می‌برد.

5️⃣ رویکرد دولت فعلی و سابق ایران
برای هر دولتی در ایران دشوار است که بگوید «ما انتقام نمی‌گیریم و به شما هر آنچه می‌خواهید را می‌دهیم. ما درک می‌کنیم که شما نمی‌توانید تعهد بیشتری بدهید.»

6️⃣ هدف ایران
دانش و توانایی اولیه برای ساخت سلاح هسته‌ای را به عنوان اهرمی در برابر دشمنان خود حفظ خواهد کرد. علاوه بر اینکه آمریکا و اسرائیل در برابر اراده ساخت تسلیحات ممکن است به اقدام نظامی نیز دست بزنند.

7️⃣ نتیجه مطلوب غرب
گرچه غرب به توافق «بیشتر در برابر بیشتر» می‌اندیشد ولی با توجه به مخالفت ایران، امکان‌پذیر نیست. اکنون «بازگشت متقابل» به برجام بهترین گزینه است.

8️⃣ نتیجه مطلوب ایران
فروش نفت و کسب ارز حاصل از آن برای ایران اهمیت دارد و ترجیح می‌دهد در مقابل کاهش نسبی تحریم‌ها، امتیازهای نسبی هسته‌ای بدهد. رهبران این کشور اکنون علاقه‌ای به ادغام کامل در اقتصاد جهانی و جذب سرمایه‌گذاری عظیم خارجی ندارند.

9️⃣ نشانه‌های موفقیت یا شکست مذاکرات
باید به مواضع نمایندگان چین و فرانسه در این خصوص نگاه کرد چرا که هر دو کشور منافع اقتصادی و سیاسی مهمی در موفقیت مذاکرات دارند. سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در تهران نیز نشان‌دهنده آمادگی یا عدم آمادگی ایران برای مصالحه است.

https://carnegieendowment.org/2022/01/06/what-s-at-stake-in-iran-nuclear-talks-pub-86142

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه