نیاز به تأمین انرژی اروپا آزمونی مهم برای ارتقای جایگاه قطر

تارنمای خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با توجه به سفر امیر قطر به آمریکا و دیدار با بایدن به ابعاد و اهداف این سفر پرداخته است. در ادامه بخش‌هایی از گزارش می‌آید:

🔸 آمریکا مایل است قطر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان است در صورت تهاجم روسیه به اروپا و قطع جریان گاز به نوعی جایگزین روسیه برای تأمین انرژی اروپا باشد.

🔸 بحث تأمین امنیت انرژی اروپا از موضوعات مهم در دستور کار مذاکرات بایدن و تمیم است و فرصتی تازه برای این کشور کوچک است تا وزن خود را در صحنه جهانی ارتقا دهد.

🔸 این آخرین مورد از مواردی است که تمیم و پیش از او پدرش به واسطه منابع عظیم گاز و به لطف شبکه پیچیده‌ای از دوستی‌ها و ارتباطات، به عنوان یک میانجی در دیپلماسی جهانی تبدیل می‌شوند.

🔸 «در دوره تمیم، قطر توانسته با استفاده از ارتباطات و ثروت عظیم به یک بازیگر عمیقاً مهم در چندین پرونده برجسته تبدیل شود، که آشکارترین آن‌ها افغانستان است».

🔸 قطر همچنین موقعیت منحصر به فردی برای تأثیرگذاری بر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران دارد. ظاهراً سفر وزیر خارجه قطر پیش از سفر امیر این کشور به آمریکا نیز در همین راستا بوده است. ایران از قطر خواسته تا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران و آمریکا، میانجی‌گری کند.

🔸 «قطر به دنبال اهرم‌های سیاست‌خارجی و انرژی به عنوان ابزاری برای کسب قدرت نرم به منظور ایجاد اعتبار در غرب به جای شرق است».

🔸 بازیگرانی مانند ایران یا طالبان به دلیل موضع نسبتاً بی‌طرف قطر به این کشور به عنوان یک واسطه با غرب نگاه می‌کنند که گرچه اصولی همسو با غرب دارد ولی می‌تواند نگرانی و درخواست‌های طرف مقابل را به خوبی درک و منتقل نماید.

🔸 تمیم به شدت از نیاز به حفظ روابط نزدیک با واشنگتن آگاه است و به اعتقاد تحلیلگران، سخت تلاش کرده تا واشنگتن را در کنار خود نگه دارد.

https://www.reuters.com/world/middle-east/risk-ukraine-energy-shock-poses-fresh-test-pragmatic-qatar-emir-2022-01-31/

ارسال دیدگاه