نشست پارلمان عراق و تداوم بن‌بست سیاسی

روز گذشته جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور به حدنصاب دوسوم نمایندگان نرسید و نشست تعیین رئیس‌جمهور به چهارشنبه آینده موکول شد. درباره این جلسه چند نکته مهم قابل طرح است.

 

🔸 هر دو جریان شرکت‌کنندگان و تحریم‌کنندگان جلسه پارلمان در فضای رسانه‌ای خود را پیروز نشست دیروز دانسته و تلاش کردند تا روایت خود را از جلسه انتخاب رئیس‌جمهور مطرح کنند. با این حال به نظر می‌رسد ناتوانی جریانات شیعه – به‌ویژه بخش نزدیک به ایران- برای شکست انسداد سیاسی، در حال تبدیل شدن به روایت غالب است.

🔸 ائتلاف سه‌گانه صدر، بارزانی و حلبوسی برای ترغیب نمایندگان به شرکت در جلسه دیروز، تقریباً هر اقدامی که می‌توانست انجام داد. توئیت‌های متعدد مقتدی، فشار بر نمایندگان مستقل و پذیرفتن شروط 17 گانه جریان نسل نو بخشی از این اقدامات بود. بنابراین رویداد دیروز را می‌توان ناکامی ائتلاف نجات میهن قلمداد کرد. هرچند که آن‌ها معتقدند روز چهارشنبه پیروز نهایی خواهند بود.

🔸 اگرچه حدود 125 نماینده در نشست پارلمان شرکت نکردند و حاضران در منزل نوری المالکی خود را پیروز رقابت دیروز دانستند، در تحلیل نهایی نمی‌توان برای کمیته هماهنگی شیعیان وضعیت مطلوبی را در نظر گرفت؛ چه‌اینکه آن‌ها حداقل تاکنون و در بخشی از فضای رسانه‌ای عراق به عنوان مانعی برای خروج از بن‌بست سیاسی درنظر گرفته می‌شوند.

🔸نکته مهم اینکه حتی در وضعیت موافقت مقتدی با تشکیل دولت توافقی و حضور کمیته هماهنگی شیعیان در چنین دولتی، به احتمال فراوان یا فردی به شدت نزدیک به مقتدی به نخست‌وزیری خواهد رسید یا صدری‌ها امتیازات بسیار ویژه‌ای از دولت آتی خواهند گرفت.

🔸 بنابراین درصورت شکست سناریو نخست مقتدی برای تشکیل دولت اکثریت ملی، وی به دنبال سناریوی دوم و تشکیل دولت توافقی با حداکثر امتیازات خواهد رفت که تحقق آن را نمی‌توان به حساب پیروزی کمیته هماهنگی شیعیان گذاشت. البته این درحالی است که مقتدی به سمت تحریم روند سیاسی حرکت نکند که این وضعیت به معنای شکست هر دولتی پس از مدتی کوتاه خواهد بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه