نبرد سایه‌ها علیه پوتین

نشریه آمریکایی فارن‌افرز در یادداشتی به بررسی مسیرهای تضعیف پوتین توسط آمریکا پرداخته است. نویسنده معتقد است هر چه آمریکا و اروپا مصالحه‌جویانه‌تر رفتار کنند، پوتین با جسارت بیشتری عمل خواهد کرد. هم‌چنان که انگیزه‌های همکاری اقتصادی بیشتر با اروپا، وی را از حمله به اوکراین بازنداشت.

 

🔸 طبق این یادداشت، برای وادارسازی پوتین به عقب‌نشینی باید به جای پاداش از تهدید بهره برد و ترس‌های او را هدف قرار داد. زیرا او نیز به عنوان یک مأمور سابق ک‌گ‌ب، با هدایت افراد از طریق اجبار، مأنوس‌تر است. پیشنهاد نویسنده، «تضعیف رژیم پوتین از درون و ایجاد ناآرامی در خانه اوست».

🔸 به نظر نویسنده، این همان کاری است پوتین در جریان انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا کرد؛ یعنی حملات سایبری با هدف ایجاد دوقطبی و تضعیف نهادهای ملی آمریکا. اکنون آمریکا به وسیله افزایش تبلیغات علیه جنگ اوکراین در جامعه روسیه و تقویت احساسات ضدروسی در بلاروس، چچن و قزاقستان می‌تواند مقابله به مثل کند.

🔸 سازمان سیا می‌تواند با ارتباط‌گیری با رهبران و نخبگان مخالف قدرت در این کشورها، منازعات را به طوری مخفیانه و غیرقابل ردیابی که قابلیت انکار را برای واشنگتن داشته باشد، مدیریت کند. تقویت رسانه‌های مخالف، آموزش برگزاری تظاهرات و حتی شورش‌های خشونت‌آمیز و تاکتیک‌های نظامی، از جمله این اقدامات است.

🔸 علاوه بر اینکه آمریکا می‌تواند همزمان با افزایش تبعات نبرد اوکراین برای روسیه، با نخبگان جریان حاکم در کرملین نیز ارتباط گرفته و ضمانت‌هایی برای مصونیت از مجازات بدان‌ها ارائه دهد. بخش خصوصی و تجار نزدیک به مسکو، مستعد چنین مسأله‌ای هستند.

🔸 هدف نه ایجاد یک انقلاب یا براندازی، بلکه ایجاد چالش در قدرت کرملین است. نویسنده گمان دارد اگر پوتین احساس کند اقتدارش در داخل روسیه و حوزه پیرامونی‌اش تهدید می‌شود، از اقدامات توسعه‌طلبانه در خارج دوری کرده و به مدیریت مسائل درونی‌اش خواهد پرداخت.

https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2022-04-11/shadow-war-against-putin?utm_source=twitter_posts&utm_campaign=tw_daily_soc&utm_medium=social

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه