تبعات ژئواستراتژیک جنگ اوکراین

اندیشکده رند در یادداشتی به بررسی تبعات ژئواستراتژیک جنگ اوکراین برای روسیه پرداخته است. نویسنده هزینه‌های این تصمیم پوتین را با هزینه‌های ورود شوروی به نبردهای کره و افغانستان قابل قیاس می‌داند.

 

 

🔸 در این یادداشت بیان شده که علی‌رغم بودجه‌های تسلیحاتی بالای روسیه، اراده ضعیف سربازان و پشتیبانی ناقص لجستیکی به خطاهایی در نبرد اوکراین منجر شده است. هم‌چنین رشد اقتصاد روسیه در سال جاری احتمالاً ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت که عمدتاً متأثر از تحریم‌هاست.

🔸 از نگاه نویسنده، پیامد ژئواستراتژیک مهم دیگر برای روسیه، خدشه در وجهه و اقتدار این کشور است. افزایش اتحاد دو سوی آتلانتیک و افزایش هزینه‌های سیاسی و رسانه‌ای همکاری با مسکو برای دیگر کشورها به خصوص چین از نشانه‌های آن است.

🔸 دو پیامد ژئواستراتژیک مهم دیگر برای روسیه، یکی کاهش وابستگی اروپا به نفت و به ویژه گاز روسیه است که اهرم فشار مهمی را در بلندمدت از مسکو سلب می‌کند. دیگری اینکه احتمال دارد برخی دولت‌های اروپایی به سمت تقویت بازدارندگی هسته‌ای حرکت کنند و آمریکا نیز به آنان کمک کند.

🔸 از منظر قدرت نرم نیز، افزایش پوشش رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، بی‌بی‌سی و دویچه‌وله در شرق اروپا و تضعیف موقعیت جریان‌های سیاسی متمایل به تعامل با مسکو، دو مسأله مهمی است که نفوذ و هژمونی روسیه را به چالش می‌کشد.

✅ اگر سنجش نتایج نبرد با اهداف اولیه این حمله مد نظر قرار بگیرد، می‌توان در موفقیت روسیه در اوکراین تردید ایجاد کرد. احتمال دارد که تجربه این نبرد علاوه بر ترغیب فنلاند و سوئد به عضویت ناتو، موج فروش تسلیحات و استقرار نیروهای آمریکایی در کشورهای اروپایی را نیز در پی داشته باشد.

https://www.rand.org/blog/2022/04/geostrategic-consequences-of-russias-war-against-ukraine.html?utm_campaign=&utm_content=1651154781&utm_medium=rand_social&utm_source=twitter

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه