ریشه‌های راهبردی بحران اوکراین

اندیشکده روسی «والدی» در یادداشتی بیان داشته که ریشه بحران اوکراین، پیوندهای فرهنگی و اجتماعی محکم جامعه روس‌تبار این کشور با مردم روسیه است. در حالی که گروه‌های غرب‌گرای اوکراین درصدد سرکوب هویت روسی در این کشور برآمدند. چنانچه تدریس زبان روسی در مناطق شرقی اوکراین ممنوع شد.

 

🔸 به‌زعم آندری سوشنتسوف نویسنده این یادداشت، روایت رسانه‌های غربی طوری است که گویا کشوری بزرگ به یک کشور کوچک حمله کرده، در حالی که اوکراین پس از روسیه و ترکیه، سومین ارتش بزرگ اروپاست و مدرن‌ترین تسلیحات غربی را در اختیار دارد.

🔸 در این یادداشت به کنایه آمده است که «آمریکایی‌ها جلیقه ضد گلوله بر تن اوکراینی‌ها کردند، به آنها کلاه ایمنی دادند و آنها را به سمت روسیه هل دادند و گفتند: موفق باشی رفیق!». اوکراین به شدت به غرب وابسته است، اما غرب قصد ندارد به طور سیستماتیک برای همیشه از آن حمایت کند.

🔸 اگر آن‌گونه که آمریکا و اروپا، اوکراین را علیه روسیه تجهیز کردند، مسکو چنین کاری را مثلاً با مکزیک علیه آمریکا انجام دهد، ایالات متحده چه واکنشی نشان خواهد داد؟ نویسنده می‌افزاید که فعلاً نقطه تعادلی در نبرد رخ نداده ولی می‌توان سه سناریو را متصور بود.

🔸 سناریوی اول، توافقی است که خواسته‌های روسیه را در نظر بگیرد. سناریوی دوم، سقوط کی‌یف و استقرار دولت جدید است که احتمالاً تشکیل دولت در تبعید به پشتیبانی غرب را در پی داشته باشد. سناریوی سوم، سرایت نبرد به دیگر کشورها و وقوع جنگ بین روسیه و ناتو می‌باشد.

✅ به نظر می‌رسد اندیشکده‌های نزدیک به کرملین درصدد آماده‌سازی اذهان برای تداوم نبرد هستند. زیرا هزینه‌های انسانی و مادی نبرد نیازمند توجیهاتی است که مخاطب داخلی و شاید خارجی تا حدی پذیرای آن باشد.

https://valdaiclub.com/a/highlights/strategic-foundations-of-the-ukrainian-crisis/

ارسال دیدگاه