صادرات گاز رژیم صهیونیستی به اروپا از طریق مصر

دیروز در هفتمین نشست مجمع گازی شرق مدیترانه اسرائیل، مصر و اتحادیه اروپا یادداشت تفاهمی امضاء کردند که به‌موجب آن گاز طبیعی استخراج‌شده از دریای مدیترانه توسط اسرائیل از طریق مصر به اروپا صادر می‌شود. پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور» طی گزارشی به این موضوع پرداخته است.

 

🔸 به گفته وزارت انرژی اسرائیل، تفاهم‌نامه‌ای که امروز در قاهره امضا شد، نقش کلیدی گاز طبیعی در بازار اروپا را با توجه به اهداف اروپا برای «انتشار صفر» تا سال ۲۰۵۰ به رسمیت می‌شناسد. این قرارداد از امروز به مدت سه سال اعتبار دارد و پس‌ازآن، به‌طور خودکار برای دو سال دیگر تمدید می‌شود.

🔸 بندی در این یادداشت تفاهم است که شرکت‌های اروپایی را به مشارکت در روند رقابتی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اکتشاف و تولید گاز طبیعی در اسرائیل و مصر تشویق می‌کند. این توافق همچنین خواستار تدوین برنامه‌ای برای استفاده بهینه از زیرساخت‌های مربوط به استخراج، مایع سازی و حمل‌ونقل گاز طبیعی است.

🔸 وزیر انرژی اسرائیل در این خصوص گفت: «تعهد مشترک اسرائیل و مصر برای به اشتراک‌گذاری گاز طبیعی خود با اروپا، هر دو کشور و منطقه را به‌عنوان بازیگران اصلی جهانی در بازار انرژی معرفی می‌کند.»

🔸 کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز در توییتی نوشت: «این یک روز تاریخی برای تعامل انرژی اتحادیه اروپا و امنیت انرژی است: امضای تفاهم‌نامه با مصر و اسرائیل، دو شریک قابل‌اعتماد و استراتژیک. ما می‌توانیم روی LNG حساب کنیم. گاز طبیعی از اسرائیل و منطقه مدیترانه ازطریق زیرساخت LNG مصر».

🔸 تنها در سال جاری، رژیم صهیونیستی از صادرات گاز طبیعی به مصر ۲۶۰/۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد. درحالی‌که همکاری‌های امنیتی در شبه‌جزیره سینا، نوار غزه و منطقه از دیرباز مبنای روابط اسرائیل با مصر بوده است، موضوع انرژی اکنون به عنصر مهمی در تقویت روابط دوجانبه تبدیل شده است.

https://www.al-monitor.com/originals/2022/06/israeli-energy-minister-inks-deal-export-gas-europe-egypt

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه