فارن‌افرز: ایران در آستانه بمب اتمی

 نشریه فارن‌افرز در یادداشتی به قلم اریک بروئر، کارشناس عدم اشاعه هسته‌ای، بیان داشته که تهران اکنون دارای اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای است. به نظر او بن‌بست کنونی در مذاکرات وین احتمال توافق را کاهش داده زیرا منافع آن به مرور زمان برای ایران و آمریکا کمتر از قبل شده است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 به ادعای بروئر، سه لحظه فنی در فرآیند مقابله با ایران مهم است. اول، زمان لازم برای تولید مواد کافی، دوم، زمان لازم برای شناسایی آن و سوم زمان لازم برای واکنش به ایران. زمان اول «چند هفته» تخمین زده شده است. زمان دوم ممکن است با ممانعت ایران، دیر رخ دهد. زمان سوم با توجه به بوروکراسی سیاسی در واشنگتن، به طول می‌انجامد.

🔸 گزینه نظامی بسیار پرهزینه است. تنها بمب‌افکن B2 در جزیره میسوری است که 30 ساعت با ایران فاصله دارد. هم‌چنین برای پایان مأموریت باید سیستم‌های رادار و دفاع هوایی ایران نیز مختل شوند. این علاوه بر خطر حملات تلافی‌جویانه ایران است.

🔸 توسعه مواد شکافت‌پذیر، اولین مرحله تولید بمب است. برای ساخت بمب، به تولید کلاهک و موشکی که آن را حمل کند نیز نیاز است. ولی شناسایی اماکن و تجهیزات مرتبط با تولید کلاهک و موشک بسیار دشوار است. اگر آمریکا در برابر مرحله اول سکوت کند احتمالاً رقبای منطقه‌ای ایران به سمت ساخت بمب بروند و این به معنای اخلال در رژیم‌های عدم اشاعه است.

🔸 به ادعای بروئر ایران تنها کشور تولیدکننده اورانیوم با غنای بالا است که سلاح هسته‌ای ندارد. پس باید برای احیای نظارت‌ها تحت فشار دیپلماتیک قرار بگیرد. آمریکا نیز باید زمان پاسخ نظامی به ایران را کوتاه کند تا به شرکای آمریکا اطمینان خاطر بدهد که در صورت نیاز وارد عمل خواهد شد. وی ادعا می‌کند که گزینه نظامی، مطلوب نیست ولی آمریکا در شرایط شکست مذاکرات باید برای آن آماده باشد.

 

https://www.foreignaffairs.com/articles/iran/2022-06-17/iran-nuclear-brink?utm_campaign=tw_daily_soc&utm_source=twitter_posts&utm_medium=social

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه