چشم‌انداز نظام ارزی چندقطبی در جهان

 

🔹 به گزارش فایننشال‌تایمز، بانک‌های مرکزی در جهان به دنبال تنوع‌بخشی به ذخایر ارزی خود هستند و در این مسیر به «رنمینبی» واحد پول چین چشم دوخته‌اند. شرکت «یو‌بی‌اس» در تحقیقی که در رابطه با ۳۰ بانک مرکزی مهم جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ انجام داده است، اعلام کرده بانک‌های مرکزی که بر روی رنمینبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند از ۸۱ درصد در سال گذشته به ۸۵ درصد رسیده است.

🔹 یکی از مدیران «یو‌بی‌اس» معتقد است که جهان شاهد نزول تدریجی دلار است و چشم‌اندازی که مشاهده می‌شود یک نظام ارزی چندقطبی است. این روند پس از مسدود شدن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه پس از جنگ اوکراین تشدید شده است و بانک‌های مرکزی معتقدند این اقدام روابط با کشورهایی از جمله چین که با تحریم‌ها همراهی نکردند را پیچیده می‌کند.

🔹 طبق پژوهش فوق، چهار پنچم از مدیران بانک‌های مرکزی بر این باورند که حرکت به سوی یک جهان چند قطبی، بدون محوریت آمریکا، به سود رنمینبی خواهد بود. کمتر از نیمی از آنها معتقدند که این روند می‌تواند به سود دلار آمریکا باشد. طبق اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۵ درصد از ذخایر ارزی جهان را دلار تشکیل می‌داد اما این میزان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ به زیر ۶۰ درصد رسیده است. با این وجود همچنان رنمینبی چین درصد پایینی از ذخایر ارزی را به خود اختصاص داده است.

گزارش فایننشال‌تایمز

https://www.ft.com/content/ce09687f-f7e5-499a-9521-d98cbd4c5ac1

ارسال دیدگاه