گزینه‌های اسرائیل در رابطه با مذاکرات توافق هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی المانیتور طی یادداشتی به گزینه‌های اسرائیل درباره مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایران پرداخته است و می‌نویسد موساد تخمین می‌زند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، مشتاق است تا به هر قیمتی با ایران به توافق برسد. بخش‌هایی از این یادداشت به شرح ذیل است:

 

🔸 ارزیابی‌های اداره اطلاعات نظامی واحد ۸۲۰۰ اسرائیل، توافق هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران را به‌عنوان شر کمتری از گزینه‌ها و جایگزین‌های بد روی میز توصیف می‌کند. بااین‌وجود، دیدگاه مخالف که حامی اصلی آن دیوید بارنیا رئیس موساد است در حال حاضر بر عرصه پیچیده امنیتی اسرائیل مسلط است.

🔸 بارنیا رویکرد ستیزه‌جویانه‌ای را رهبری می‌کند که از تلاش‌های شدید اسرائیل برای مقابله با فعالیت حامیان توافق به رهبری ایالات‌متحده حمایت می‌کند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق، با تمام وجود دیدگاه او را پذیرفت، اما مشخص نیست جانشین تازه روی‌کارآمده او یائیر لاپید نیز از آن پیروی کند.

🔸 به باور موساد، توافق با ایران یک معامله تمام‌شده است. این ارزیابی مبتنی بر استدلال ساده است که دو طرف انتخاب دیگری ندارند. ایرانی‌ها به دنبال سرمایه‌هایی هستند که پس از حصول توافق و لغو تحریم‌ها آزاد می‌شوند، درحالی‌که بایدن قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره (نوامبر) به آن نیاز دارد تا به تعهد خود به رأی‌دهندگان مبنی بر کاهش قیمت سوخت عمل کند.

🔸 اسرائیل در حال تهیه فهرستی از اقدامات دیپلماتیک است که برای افزایش فشار بر ایران و ایجاد اهرم‌هایی که ایران را مجبور به ترک برنامه هسته‌ای خود می‌کند، طراحی ‌شده است. این گزینه‌ها در جریان سفر بایدن به او ارائه خواهد شد. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل گفت: «راه‌هایی برای مسدود کردن پروژه هسته‌ای وجود دارد که ابزار نظامی نیست».

🔸 ارزیابی پاسخ بایدن به این گزینه‌ها دشوار است. برخی از مقامات اسرائیلی حدس می‌زنند که حکم تاریخی دادگاه عالی ایالات‌متحده در مورد سقط‌ جنین، امیدهای جدیدی را در میان دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ایجاد کرده است، که شاید بتواند جاه‌طلبی دولت برای کسب امتیاز با توافق هسته‌ای ایران را کاهش دهد.

https://www.al-monitor.com/originals/2022/07/israel-weighs-options-confronting-iran-event-nuclear-deal

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه