قدرت‌نمایی صدری‌ها در بغداد

 روز گذشته نماز جمعه هواداران مقتدی الصدر در بغداد برگزار شد. چند نکته درباره این رویداد قابل تأمل به نظر می‌رسد:

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 تصاویر منتشرشده از تجمع روز گذشته حاکی از حضور صدها هزار و شاید میلیون‌ها هوادار مقتدی برای اقامه نماز جمعه است. ناظران تحولات عراق معتقدند طی سال‌های اخیر، چنین تجمعی در حمایت از یک شخصیت سیاسی مشاهده نشده است و این حضور پرشمار را می‌توان قدرت‌نمایی مقتدی در صحنه سیاسی عراق دانست.

🔸 کنش‌های سیاسی مقتدی و نوع رابطه‌ای که وی طی سال‌های اخیر توانسته با هوادارانش برقرار کند، نشان‌دهنده زمینه‌سازی برای تصاحب مرجعیت آینده عراق است؛ چه‌اینکه خطبه دیروز نماز جمعه بغداد نیز به روش خطبه‌های مرجعیت در کربلا و نجف از طریق نماینده مقتدی و بر اساس متن خود وی قرائت شد.

🔸 فارغ از جزئیات خطبه روز گذشته، رئوس مطالب تقریباً همان مواردی بود که مقتدی طی ماه‌های اخیر بر آن تأکید داشته است. بنابراین حداقل در این زمینه می‌توان ثبات در مواضع مقتدی را مشاهده کرد: انحلال گروه‌های مقاومت، ساماندهی دوباره الحشدالشعبی و مخالفت با نخست‌وزیری المالکی. البته با توجه به برخی زمزمه‌ها مبنی بر احتمال نخست‌وزیری حیدر العبادی، مقتدی با استناد به مواضع مرجعیت اعلی، گفت: «آزموده را آزمودن خطاست».

🔸 با توجه به انتشار فایل صوتی منتسب به المالکی طی روزهای اخیر، قدرت‌نمایی مقتدی را می‌توان هشداری جدی به وی قلمداد کرد. علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد تلاش چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت در این چند روز افزایش داشته است. با وجود این، تجمع دیروز زنگ خطر سقوط دولت بدون مقتدی در مدت کوتاهی پس از تشکیل را بیش از گذشته به صدا درآورد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه