تحریم‌های آمریکا علیه شبکه فروش پتروشیمی

 وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، ۱ شرکت بازرگانی اماراتی، ۳ شرکت بازرگانی هنک‌کنگی، ۱ نفت‌کش چینی، ۱ شرکت کشتی‌رانی چینی و ۱ شرکت کشتی‌رانی سنگاپوری را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در زمینه محصولات پتروشیمی ایران، تحت تحریم قرار داد.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 نکته مهمی در شکل و ماهیت تحریم‌های اخیر آمریکا به چشم می‌خورد. تحریم‌های پیشین بیشتر معطوف به شرکت‌های واسط در مبدأ و مقصد بود که مانع از رصد ماهیت محصولات پتروشیمی می‌شد. آن شرکت‌های واسط موجب می‌شدند تا محصولات ایرانی با برچسب‌های دیگری به فروش برسند.

🔸 تحریم‌های اخیر عمدتاً بر شبکه نقل‌وانتقال متمرکز شده که در میانه مبدأ و مقصد، محصولات را از فروشنده به خریدار ارسال می‌کند. علاوه بر اینکه یکی از شرکت‌های اماراتی نام برده شده، پشتیبانی لجستیک صنایع پتروشیمی را بر عهده داشته که نشان می‌دهد دولت بایدن با تعمیق تحریم‌ها، علاوه بر فروش، تولید محصولات را هدف قرار داده‌اند.

🔸 این سومین بسته تحریمی دولت آمریکا علیه نفت و محصولات نفتی ایران، پس از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای وین در سال جاری میلادی است. تحریم‌هایی که به اذعان بیانیه اوفک برای «افزایش فشار دیپلماتیک بر تهران» و وادارسازی ایران به پذیرش متن مورد نظر آمریکا برای توافق هسته‌ای، اعمال می‌شود.

✅ بعید است واشنگتن – با توجه به تنشهای اخیر میان آمریکا و چین – در هدف خود مبنی بر اقناع پکن به کاهش خرید نفت و معیانات نفتی از ایران، موفق باشد. اما سعی می‌کند فرآیند خنثی‌سازی تحریم‌ها را برای ایران دشوارتر سازد. بنابراین احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر در کوتاه‌مدت بعید نخواهد بود.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه