درس‌هایی از جنگ اوکراین از نگاه شورای آتلانتیک

 اندیشکده شورای آتلانتیک به مناسبت سپری‌شدن 6 ماه از آغاز جنگ اوکراین، در یک نظرخواهی از کارشناسان روابط بین‌الملل، به درس‌هایی که آمریکا می‌تواند از این جنگ بگیرد پرداخته است. موارد زیر مهم‌ترین نکاتی است که این کارشناسان مطرح کرده‌اند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 آمریکا دیگر نمی‌تواند بر ابهام استراتژیک تکیه کند. زمانی که دولتی از قدرت بیشتری نسبت به دشمنانش برخوردار است سیاست ابهام استراتژیک، دشمنان را – به دلیل احتمال انتقام طرف مقابل – نسبت به اقدام کردن بی‌میل می‌کند. اما زمانی که قدرت نسبی دولتی در حال نزول است سیاست ابهام استراتژیک می‌تواند دشمن را به ماجراجویی سوق دهد.

🔸 واشنگتن باید با پکن، مسکو و تهران به طور همزمان مقابله کند. چین باید یک اولویت باشد اما استراتژی امنیت ملی آمریکا باید بازگوکننده منافع جهانی آن باشد. یک رهیافت موثر باید به تهدیدات جدی چین و کره شمالی در منطقه ایندوپاسفیک، ایران در خاورمیانه و روسیه در اروپا توجه کند. این تهدیدات با توجه به همکاری فزاینده روسیه، چین و ایران به یکدیگر مرتبط هستند.

🔸 استقرار نیروها بهتر از تهدید به تحریم‌های اقتصادی کار می‌کند. هنگامی که در اوایل سال جاری میلادی، روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرد بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور بودند که تهدید که به تحریم‌های اقتصادی سخت برای بازداشتن روسیه از حمله، کافی است. در حالی که برای پوتین، اهمیت اهداف سرزمینی از خسارت احتمالی تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه بیشتر بود.

🔸 دهه‌ها دیپلماسی انرژی می‌تواند با یک حمله بی‌رحمانه محو شود. تلاش‌ها برای سوق دادن روسیه به جبهه دموکراتیک همسایگان غربی‌اش از ط (https://t.me/Tabyincenter/26522)ریق دهه‌ها همبستگی اقتصادی و تریلیون‌ها دلار تجارت انرژی، نتوانست از جنگ و استفاده روسیه از ذخایر انرژی به عنوان سلاح علیه اروپا جلوگیری کند.

 

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/six-months-twenty-three-lessons-what-the-world-has-learned-from-russias-war-in-ukraine/#top)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه