مؤسسه واشنگتن: انفعال آمریکا در عراق دست بالاتر را به ایران داده است

 اندیشکده «واشنگتن برای خاور نزدیک» در گزارشی به انتقاد از رویکرد دولت بایدن در قبال عراق پرداخته و وضعیت کنونی را نتیجه انفعال آمریکا دانسته که منجر به دست بالای متحدان ایران شده است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 به نظر نویسنده، ملاک بایدن برای ثبات عراق این است که نیروهای آمریکایی کمتر از قبل هدف حملات شبه‌نظامیان قرار بگیرند. در حالی که «این معیار به تنهایی برای ادعای ثبات کافی نیست».

🔸 در این گزارش ذکر شده که در فاصله نزدیک به ۹ ماه بین برگزاری انتخابات تا کناره‌گیری نمایندگان صدر از پارلمان، مقامات ارشد وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا تنها دو بار از عراق دیدن کردند و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، تنها چند تماس کوتاه با مقامات عراقی داشت.

🔸 نویسنده معتقد است اقدامات سفیر جدید آمریکا در بغداد فاقد حمایت کافی از سوی واشنگتن بوده است. دیدگاه دولت بایدن این است که «امور را به عراقی‌ها بسپارید تا حل‌وفصل کنند».

🔸 نویسنده نوشته است که این دیدگاهی اشتباه است زیرا خلأ حضور آمریکا توسط ایران تکمیل می‌شود. به ویژه که جلوگیری از افزایش نفوذ تهران در عراق، برای جلب نظر مساعد متحدان منطقه‌ای آمریکا، نیز ضروری است.

 

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/bidens-indifference-has-given-iran-upper-hand-iraq)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه