مقام آمریکایی: حتی اگر برجام احیا نشود سایر راه‌های دیپلماتیک امکان‌پذیر خواهد بود

رابرت آینهورن کارشناس اندیشکده آمریکایی بروکینگز به رویترز گفته است: «هر روز که می‌گذرد صاحب‌نظران بیشتری می‌گویند که اکنون بدترین زمان برای احیای توافق هسته‌ای است و ما اکنون باید به رژیم ضعیف‌الحال ایران فشار بیاوریم.»

آینهورن ادامه داده است: «نوعی از کناره‌گیری حتی در میان سرسخت‌ترین طرفداران احیای توافق وجود دارد. قلبشان نگران پرداخت هزینه سیاسی احیای توافق است اما مغزشان به آن‌ها می‌گوید که احیا واقعاً دشوار خواهد بود.»

🔹 یک دیپلمات غربی گفته است: «اگر ایران به طور آشکار برنامه هسته‌ای نظامی خود را از سر گیرد و در سطح ۹۰ درصد غنی‌سازی کند، در آن صورت تمامی بحث‌ها در آمریکا، اروپا و اسرائیل تغییر می‌کند.» این دیپلمات مدعی است مسیر دیپلماسی گشوده خواهد ماند مگر آنکه چنین اتفاقی بیفتد.

🔹 یک مقام دولت بایدن به رویترز گفته است با وجود توقف مذاکرات، انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات، گفت‌وگو با تمامی طرف‌ها را ادامه داده است. این مقام اضافه کرده است حتی اگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احیا نشود سایر راه‌حل‌های دیپلماتیک، ممکن خواهد بود: «اگر زمانی، حیات برجام به پایان برسد، این موضوع به معنای مرگ دیپلماسی نخواهد بود.»

↙️ منبع:

https://www.reuters.com/world/us-leaves-door-open-iran-nuclear-diplomacy-2022-12-19/

ارسال دیدگاه