گزارش المانیتور از تحولات انرژی منطقه غرب آسیا

 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی مهم‌ترین تحولات حوزه نفت و گاز در غرب آسیا پرداخته و معتقد است انرژی هیدروژنی، نوسانات قیمت نفت و خودروهای برقی می‌توانند موضوعات مهم سال آینده میلادی باشند.

 

🔸 پس از توافق اسرائیل و لبنان، بیروت فرآیند اکتشاف گاز در میادین خود را آغاز کرده و قرار است با مشارکت توتال و انی و تکمیل مطالعات زیست‌محیطی تا ژوئن 2023، حفاری گاز آغاز شود.

🔸 در ماه مارس، شرکت سعودی آرامکو قراردادی را برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی با هدف پالایش نفت خام در شمال شرق چین منعقد کرد.

🔸 در نوامبر، قطر به توافقی برای صادرات گاز طبیعی به آلمان دست یافت. اما احتمالاً گاز این کشور تا سال 2026 به آلمان نمی‌رسد. همچنین در سپتامبر، توافق صادرات گاز طبیعی میان آلمان و شرکت ملی نفت ابوظبی منعقد شد.

🔸 در ماه نوامبر، قطر انرژی و سینوپک چین یک قرارداد بزرگ گازی امضا کردند که طبق آن دوحه سالانه 4 میلیون تن گاز طبیعی مایع را طی 27 سال به چین صادر خواهد کرد.

🔸 شرکت نیومد اسرائیل در ماه دسامبر با دولت مراکش برای انجام اکتشاف انرژی در سواحل مراکش به توافق رسید.

🔸علاوه بر موارد بالا، کشورهای حوزه خلیج فارس پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر متعددی را در سال جاری اعلام کردند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
– احداث نیروگاه خورشیدی 2060 مگاواتی در غرب عربستان؛
– اعلام موافقت شرکت AMEA Power مستقر در دبی با ساخت دو نیروگاه خورشیدی در مراکش و پیشبرد طرح یک نیروگاه خورشیدی و بادی در مصر و نیز قرارداد یک نیروگاه خورشیدی در آفریقای جنوبی؛
– بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی الخرسه در قطر؛
– توافق شرکت اماراتی مصدر با تانزانیا برای توسعه پروژه‌های بادی و خورشیدی در این کشور؛
– و برخی پروژه‌های هیدورژن سبز در کانال سوئز.
با این حال، اخیراً رهبران دولت‌های عربی خلیج فارس درباره کاهش سرمایه‌گذاری در عرصه نفت و گاز هشدار داده‌اند.

🔸 المانیتور معتقد است رویدادهای مهم حوزه انرژی در سال 2023 میلادی عبارتند از: گسترش روابط امارات و عربستان با برخی کشورهای آفریقایی برای توسعه پروژه‌های هیدروژن سبز، مناقشه نفتی بغداد و اربیل، همکاری‌های فزاینده ایران و ونزوئلا، توسعه صنعت خودروهای برقی و حضور احتمالی تسلا در ترکیه و تکمیل پروژه مونتاژ خودروهای الکتریکی چینی در ابوظبی و تحولات قیمت نفت.

منبع:

(https://www.al-monitor.com/originals/2022/12/2022-review-saudi-china-qatar-germany-deals-cap-middle-easts-energy-developments)

ارسال دیدگاه