آیا لبنان جبهه بعدی نبرد است؟

اندیشکده راهبردی تبیین: تحولات در مرز جنوبی لبنان بین حزب‌الله و اسرائیل نشان می‌دهد که درگیری‌های فرامرزی بین طرف‌ها، پتانسیل یک جنگ گسترده را افزایش داده است. در همین رابطه رانی بالوت پژوهشگر اندیشکده نشنال اینترست، مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ به بررسی این موضوع پرداخته است.

رانی بالوت مدعی است که تاکنون ۱۱ سرباز اسرائیلی و ۱۳۰ نظامی و غیرنظامی لبنانی کشته‌شده‌اند و چنین تحولاتی این نگرانی را ایجاد می‌کند که فضای اشتباه محاسباتی بیشتر شود.

به بیان وی، اگرچه طرفین در این درگیری از خطوط قرمز همدیگر عبور نکرده‌اند، اما رصد تحولات نشان می‌دهد که حزب‌الله در حال تشدید حملات موشکی است و علاوه براین، مواضع نظامی، زیرساخت‌های مختلف و سامانه‌های نظارتی را نیز مورد هدف و منهدم کرده است.

بالوت به دیدارهای سید حسن نصرالله و رهبران ارشد حماس از آغاز جنگ اشاره و چنین استدلال می‌کند که این دیدارها جهت هماهنگی در مورد تحولات میدان نبرد در غزه و جنوب لبنان صورت می‌گیرد و فراتر از این، ایران بر تصمیمات صلح و جنگ در منطقه اشراف دارد.

دلیل دیگری که نویسنده به آن اشاره می‌کند، تهدیدات مکرر رهبران اسرائیلی است که اظهار داشته‌اند اگر تهدید حزب‌الله در مرز با اسرائیل از طریق دیپلماتیک حل نشود، اسرائیل به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.

از مجموعه آنچه آمد نویسنده چنین نتیجه می‌گیرد که همه این موارد نشان‌دهنده پیش‌بینی جنگ برای پایان دادن به حزب‌الله است.

برگردان: رسول صادقی

منبع:

 

(https://nationalinterest.org/blog/lebanon-watch/lebanon-next-battlefront-208061)

ارسال دیدگاه