گزارش المانیتور از سفر بارزانی به تهران

 

🔹 پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در تحلیلی به سفر نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق به تهران پرداخته است.

🔹 بر اساس این گزارش، دلیل اهمیت سفر بارزانی به تهران این است که در زمان مهمی از روابط ایران و اقلیم کردستان انجام می‌شود چرا که اخیراً تنش‌هایی بین آن‌ها وجود داشته است.

🔹 طبق این گزارش، برای ج.ا. ایران امنیت مرزها و بی‌میلی کردهای عراق به خواسته ایران مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و برای اقلیم نیز حملات مکرر ایران به اقلیم و همچنین تلاش نهادهای دولتی عراق برای محدود کردن خودمختاری و توانایی‌های مالی و اقتصادی اقلیم در کانون توجه است.

🔹 نکته دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است این است که یکی از دلایل اقلیم کردستان برای بهبود روابط با ایران نگرانی آن در مورد کاهش حمایت واشنگتن از این منطقه است.

🔹 طبق نظر نویسنده  یکی دیگر از اهداف این سفر بحث در مورد انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان بود. دادگاه عالی فدرال عراق در ماه فوریه به کاهش تعداد کرسی‌های پارلمان اقلیم کردستان، حذف کرسی‌های اختصاص یافته به گروه‌های اقلیت (از جمله مسیحیان عراقی) حکم داد.  در همین زمینه حزب دمکرات کردستان در ماه مارس اعلام کرد که انتخابات پارلمان عراق را که در ماه  ژوئن سال جاری میلادی برگزار خواهد شد، تحریم خواهد کرد.

رسول صادقی

(https://www.al-monitor.com/originals/2024/05/iran-iraqi-kurdistan-president-barzani-welcomed-khamenei-irgc)

ارسال دیدگاه