امارات و امپراتوری تجسس؛ از وزارت امکان تا پیام‌رسان «توتاک»

سابقه نفوذ و اثرگذاری لابی امارات بر تصمیمات قدرت‌های بزرگ بر کسی پوشیده نیست، اما سال‌هاست که ابوظبی با هدف پوست‌اندازی و گذار از شیوه‌های سنتی نفوذ و دسترسی به اطلاعات، طراحی سیستم جامع نظارت، جاسوسی الکترونیک و تأسیس یک امپراتوری جاسوسی را دنبال می‌کند.

امارات و امپراتوری تجسس؛ از وزارت امکان تا پیام‌رسان «توتاک»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سابقه نفوذ و اثرگذاری لابی امارات بر تصمیمات قدرت‌های بزرگ بر کسی پوشیده نیست، اما سال‌هاست که ابوظبی با هدف پوست‌اندازی و گذار از شیوه‌های سنتی نفوذ و دسترسی به اطلاعات، طراحی سیستم جامع نظارت، جاسوسی الکترونیک و تأسیس یک امپراتوری جاسوسی را دنبال می‌کند.

🔸به‌رغم مستعد بودن ساختار ناهمگون امارات، اما صداهای مخالف در پرتو فضای بسته و برخوردهای سخت‌گیرانه، فرصت خودنمایی نیافته‌اند. با این‌حال مقامات ابوظبی به منظور در امان ماندن از فشار نهادهای حقوق بشری و بهبود راه‌های شناسایی و مهار مخالفین به سمت بهره‌گیری از ابزارهای نوین و نرم سوق پیدا کرده اند که تأسیس وزارت‌خانه‌های عامه‌پسندِ تسامح، خوشبختی، امکان(نفی محال) و استفاده از پیام‌رسان‌ها از آن‌جمله‌اند.

🔸 جاسوسی امارات به درون مرزها و شهروندان این کشور محدود نشده و با کمک کارشناسان موساد و سی آ اِی سرمایه‌گذاری هنگفتی جهت طراحی سیستم جامع نظارت موسوم به «چشم عقاب» انجام داده است که هدف آن جاسوسی از همسایگان، مخالفین و دوستان منطقه‌ای و بین‌المللی ابوظبی است.

🔸تأسیس وزارت‌خانه امکان(نفی محال) با ادعای خدمات رسانی بهتر به شهروندان، اقدامات پیشگیرانه و مقابله با چالش‌های نوین و راه‌اندازی پیام‌رسان «توتاک» با میلیون‌ها کاربر داخلی و خارجی، جدیدترین ابزارهای نرم جاسوسی امارات هستند که از طریق آن‌ها به‌دنبال مهندسی افکار عمومی، جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل مطالب نشریه‌ها و رصد مخالفین خود در سراسر دنیاست.

🔸ضعف مفرط امارات در برخورداری از مؤلفه‌های قدرت منطقه‌ای، این کشور را به سمت یافتن مؤلفه‌های بدیل برای سرپوش گذاردن بر این ضعف‌ها، تحمیل تفوق و برتری خود بر نهادهای اطلاعاتی منطقه‌ای و به چالش کشیدن آن‌ها سوق داده است. مقامات ابوظبی با استخدام متخصصان سایبری و طراحان و کارشناسان زبده اطلاعاتی از موساد و سی آی اِی بر تحقق این هدف‌گذاری خود سماجت و اصرار زیادی دارند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه