ایران ترامپ را به چالش کشید و پایان محدودیت‌های هسته‌ای را اعلام کرد

نیویورک‌تایمز طی یادداشت مشترک دیوید سنگر و ویلیام براد(برندگان جایزه پولتیزر در 2005 برای مقالاتی در زمینه انرژی هسته‌ای) به بررسی چالش ترامپ در معکوس‌شدن فشارهایش در راستای مهار ایران پرداخت.

ایران ترامپ را به چالش کشید و پایان محدودیت‌های هسته‌ای را اعلام کرد

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸نیویورک‌تایمز طی یادداشت مشترک دیوید سنگر و ویلیام براد(برندگان جایزه پولتیزر در 2005 برای مقالاتی در زمینه انرژی هسته‌ای) به بررسی چالش ترامپ در معکوس‌شدن فشارهایش در راستای مهار ایران پرداخت. آنها به بیان این نکته پرداخته‌اند که ترامپ دلیل خروج از برجام را پایان محدودیت‌های آن پس از 15 سال ذکر کرده بود. اما اکنون تهران 10 سال زودتر، آن محدودیت‌ها را لغو کرد و این یعنی قمار آقای ترامپ، نتیجه منفی داده است.

🔸نویسندگان گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای را ناقوس مرگ برجام خوانده و آن را تداعی‌گر بازگشت به یک دهه قبل قلمداد می‌کنند که آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران برآمدند و این در موقعیتی که ترور سردار سلیمانی نیز، دیپلماسی را محدود و تنش‌ها را تشدید کرده، به معنای ورود به شرایط جنگی است. گرچه روسیه، چین و اروپا از این اقدام نگران شده‌اند، بولتون با استقبال از این اقدام، از فرارسیدن «زمان اقدام واقعی» برای جلوگیری از دست‌یابی نظام به سلاح هسته‌ای سخن گفت.

🔸ایران همه محدودیت‌ها در تعداد سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی را لغو کرده و می‌تواند هر نوع سوختی، حتی سوخت لازم برای ساخت سلاح را تولید کند. این یادداشت بیان می‌دارد که هدف برجام، افزایش زمان گریز هسته‌ای به بیش از یک سال بود ولی با لغو محدودیت‌ها به پنج تا دو ماه کاهش یافته ولی هنوز می‌توان به تداوم بازرسی‌های آژانس برای جلوگیری از انحراف برنامه هسته‌ای، امیدوار بود. و اگر این نظارت‌ها پایان یابد، اعتماد غرب به عدم تولید سلاح هسته‌ای، به شدت کاهش می‌یابد.

🔸نویسندگان با یادآوری حمله سایبری اکستاس‌نت به تأسیسات هسته‌ای نطنز توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی که می‌توانست به انفجار سانتریفیوژها منجر شود، این پرسش را مطرح می‌کند که با توجه به ناکامی آن حمله و خنثی‌سازی آن توسط ایران، آیا آمریکا و اسراییل می‌بایست برای حمله نظامی به این تأسیسات آماده شوند؟

منبع

(https://www.nytimes.com/2020/01/05/world/middleeast/trump-iran-nuclear-agreement.html?smtyp=cur&smid=tw-nytimes)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه